30.01.2020/06:46

Stacje paliw PKN Orlen z mocnym wzrostem sprzedaży

W 2019 roku PKN Orlen osiągnął wzrost przychodów do poziomu 111 mld zł. Wypracował dobry wynik EBITDA LIFO na poziomie 9,4 mld zł o 1,1 mld zł wyższy niż rok wcześniej. Wypracował także rekordowy wynik EBITDA LIFO ponad 3 mld zł w segmencie detalicznym, przy wzroście łącznych wolumenów sprzedaży o 4 proc. (12M/12M). Wynik netto koncernu był na poziomie 4,5 mld zł.

W 2019 roku PKN Orlen utrzymywał dobrą sytuację finansową. Przepływy z działalności operacyjnej wynosiły 9,3 mld zł, zadłużenie netto spadło o (-) 3,2 mln zł (r/r) do poziomu 2,4 mld zł na koniec 2019 roku, a dźwignia finansowa utrzymywała się na bezpiecznym poziomie 6,3 proc.. W ramach grupy dobrze sobie radził w ubiegłym roku segment detaliczny.

Rekordowy wynik segmentu detalicznego został wypracowany przy wzroście łącznych wolumenów sprzedaży o 4 proc. (12M/12M), wzroście udziałów w rynku niemieckim i czeskim oraz kilkunastoprocentowym wzroście marży pozapaliwowej. W 2019 roku dynamicznie rozwijano format gastronomiczny i sklepowy, między innymi w Polsce, gdzie powstały 164 nowe sklepy convenience pod marką O!Shop i w Niemczech, gdzie liczba punktów star Connect zwiększyła się ponad dwukrotnie. Sieć detaliczna koncernu pojawiła się na rynku słowackim, na którym na koniec roku 2019 spółka posiadała 10 stacji paliw. Rozpoczęto proces co-brandingu, w ramach którego już niemal na wszystkich stacjach sieci widoczna jest marka Orlen, koncern został również sponsorem tytularnym zespołu F1 Alfa Romeo Racing Orlen.

– Dobre wyniki finansowe koncernu w 2019 roku zostały wypracowane pomimo zdecydowanego pogorszenia warunków makroekonomicznych, na które spółka nie ma wpływu. Zmiany regulacyjne, globalne trendy gospodarcze, sytuacja w światowym handlu, wszystko to sprawia, że działamy w coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu. Dlatego właśnie o kondycji finansowej koncernu myślimy w perspektywie długofalowej, realizując działania, które w przyszłości będą konsekwentnie wzmacniać nasze przewagi. Już dziś inwestujemy w nowoczesną petrochemię, zwiększamy efektywność produkcji, rozwijamy sieć detaliczną w całym regionie (…) – powiedział Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

W IV kwartale 2019 roku segment detaliczny PKN Orlen osiągnął wynik EBITDA LIFO na poziomie 592 mln zł, notując wzrost łącznych wolumenów sprzedaży o 3 proc. (r/r) oraz wzrost marż pozapaliwowych na wszystkich rynkach (r/r). PKN Orlen kontynuował również rozwój oferty pozapaliwowej poprzez otwarcie kolejnych 37 punktów gastronomicznych. Łącznie funkcjonowało już 2145 punktów, w tym: 1699 Stop Cafe w Polsce, 306 Stop Cafe w Czechach, 23 Stop Cafe na Litwie oraz 117 Star Connect w Niemczech. Na koniec 2019 roku Koncern posiadał 2836 stacje, co oznacza wzrost liczby obiektów o 33 (r/r).

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.