23.03.2017/09:30

Strategie promocyjne - klienci skłonni poczekać na nagrodę

Zmieniają się preferencje Polaków odnośnie akcji promocyjnych z natychmiastową i odroczoną gratyfikacją. Wzrasta znaczenie tych drugich.

Promocje oferujące natychmiastową możliwość czerpania korzyści są formą preferowaną przez 57 proc. konsumentów odpytanych przez agencję Open Research w ramach projektu „Shopper’s Perspective”. Przed rokiem takie akcje wolało aż 65 proc. osób, spadek jest więc dość znaczny. Może się to wiązać ze zmianami w konstruowaniu promocji przez najpopularniejsze sieci handlowe, np. zwrot produktu w Lidlu czy Gang Świeżaków w Biedronce.

Polacy najchętniej kupują w pojedynkę (55 proc. badanych robi zakupy wyłącznie samodzielnie, a 31 proc. głównie samodzielnie). Innym osobom zakupy powierza (zazwyczaj lub wyłącznie) tylko 11 proc. ankietowanych. W przypadku artykułów spożywczych powyższe wartości wynoszą odpowiednio 53, 37 i 9 proc., zaś w przypadku chemii – 52, 33 i 13 proc. Natomiast kosmetyki wyłącznie samodzielnie kupuje 60 proc. Polaków i Polek, 24 proc. robi to głównie samodzielnie, a 12 proc. powierza innym osobom.

Ubywa osób planujących zakupy, choć w dalszym ciągu wkładanie do koszyka czy wózka produktów pod wpływem impulsu jest wyraźnie rzadsze niż kupowanie z wykorzystaniem kartki papieru czy smartfona z gotową listą sprawunków. Średnia dla całego rynku to 77 proc. zakupów planowanych i 21 proc. nieplanowanych. W przypadku żywności jest to 78 i 20 proc., dla chemii – 79 i 19 proc., a w odniesieniu do kosmetyków – 73 i 25 proc. Jeśli chodzi o miejsca dokonywania zakupów, Polacy najczęściej odwiedzają 4 rodzaje sklepów: dyskonty, supermarkety, hipermarkety i drogerie.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • ostrożny konsument 25.03.2017

    Czekać na nagrodę? Mam zbierać jakieś śmieszne nalepki czy kupony, żeby kupić garnek 10 zł taniej albo odebrać paczkę ciastek? Litości, szkoda mi czasu na takie śmieszne akcje. Wolę natychmiastowe gratyfikacje i obniżek cen, a nie zabawę w kolekcjonera.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.