16.12.2020/11:35

Świąteczny visual merchandising - jak przygotować witryny na Boże Narodzenie?

Sklepowa półka czy witryna w okresie przedświątecznym powinna przyciągać uwagę klientów, wyróżniać się nie tylko oferowaną gamą produktów, lecz także ich kreatywną prezentacją. Jak zadbać o to, by działania przed Bożym Narodzeniem były efektowne i efektywne zarazem? Radzi Paweł Waśko - ekspert ds. visual merchandisingu w ASM Sales Force Agency.

Czas przez Świętami Bożego Narodzenia to zwyczajowo najgorętszy okres w handlu i najważniejszy moment w roku dla sprzedawców i marketerów. W galeriach handlowych, butikach czy nawet w supermarketach już w połowie listopada pojawiały się tematyczne dekoracje, a na półkach wyraźnie zmieniał się asortyment. Świąteczne akcenty goszczą dziś w punktach sprzedaży niezależnie od branży. Rynek wie, że w okresie świątecznym konsumenci wydają więcej, chcą więc to wykorzystać i maksymalizować zyski w tym okresie. Dlatego niezależnie od profilu firmy, w listopadzie i grudniu w obszarze sprzedażowo-marketingowym świątecznych motywów po prostu nie może zabraknąć.

Przy półce liczy się pierwsze wrażenie

Oczywiście w komunikacji oferty świątecznej przoduje sektor FMCG. Sklepowe półki zapełniają sezonowe słodycze, figurki Mikołajów czy okazjonalne bombonierki w świątecznych kształtach i kolorach. Dominują odcienie złota, srebra, czerwieni i świerkowej zieleni. Wyeksponowane zostają sezonowe przyprawy (głównie przyprawy do piernika, sernika, ryb czy bigosu), typowe świąteczne produkty i półprodukty spożywcze oraz niezbędne akcesoria (lampki i ozdoby choinkowe, ozdobny papier pakowy, torebki czy foremki do pierników). 

Widocznie zmieniają się też półki sklepowe w drogeriach. Tam zaczyna dominować oferta prezentów świątecznych – zestawów gotowych jako upominek pod choinkę. Nawet, jeśli same produkty nie zmieniają swoich standardowych opakowań, to odpowiednio zapakowane, w świątecznych, kreatywnych pudełkach czy bombkach – przykuwają uwagę konsumentów i inspirują do wyboru właśnie kosmetycznego prezentu.

– Strefa wizualna, czyli właśnie opakowanie, staje się jednym z ważniejszych elementów decydujących o wyborze prezentu. Świąteczne słodycze, alkohole z dodatkowymi szklankami czy kieliszkami lub zestawy kosmetyków – w atrakcyjnym, bożonarodzeniowym anturażu konsumenci są w stanie zapłacić za produkty więcej, jeśli tylko otrzymują gotowy, robiący wrażenie upominek z klasą – mówi Paweł Waśko, ekspert ds. visual merchandisingu w ASM Sales Force Agency.

Fenomen świątecznych zakupów

Święta to w polskiej kulturze czas wyjątkowy. Choć w tym roku pandemia pokrzyżuje z pewnością wiele planów i wpłynie na sposób spędzania Świąt, jedno jest pewne – Polacy nie zrezygnują z tradycyjnych dań, upominków i świątecznych zwyczajów. A jak wiadomo – organizacja Świąt wymaga przygotowania i zakupów. W okresie przedświątecznym konsumenci zwiększają swoje wydatki, kupują produkty często bardziej ekskluzywne niż na co dzień i robią wszystko, by podczas Świąt stół, choinka i zorganizowane spotkania (nawet w zmniejszonym gronie) były na jak najwyższym poziomie. Dlatego nawet osoby o ograniczonym budżecie deklarują gromadzenie oszczędności oraz inwestycję w produkty z wyższej półki cenowej w tym jedynym w swoim rodzaju czasie.

Różnorodność kluczem sprzedażowym

Przedświąteczna półka czy witryna sklepowa, żeby wyróżnić się i zachęcić do zakupów, musi być starannie zaprojektowana, tak, by z feerii kolorów, wzorów i propozycji nie powstał wizualny chaos. Półka powinna być tak skomponowana, by oferować bogaty asortyment, ale jednocześnie nie odstraszać przepychem. W sklepowym sektorze dedykowanym świętom muszą znaleźć się artykuły w różnych opcjach cenowych – od najskromniejszych, na każdą kieszeń, po kompleksowe, zapakowane zestawy prezentowe. Niezwykle ważna jest również komplementarność półki sklepowej – w gorącym przedświątecznym czasie konsumenci poszukują szybkich i wygodnych podpowiedzi zakupowych – będących na wyciągnięcie ręki.

– Lista przedświątecznych zakupów bywa tak długa, że konsumenci w zakupowym pędzie zaczynają się gubić. Dlatego sprzedawcy muszą ułatwić klientom ścieżkę zakupową. Powinna być ona skonstruowana w sposób intuicyjny, czytelny, ułatwiający kompleksowe zakupy. Ważne, żeby klienci nie mieli problemu ze znalezieniem odpowiedniego stanowiska i wybranej sekcji – podkreśla Paweł Waśko.

Czego zatem nie może zabraknąć w sklepie przed Świętami Bożego Narodzenia? 

Oprócz standardowych słodyczy (głównie czekoladowych, piernikowych i marcepanowych) w sklepach spożywczych i wielobranżowych należy zadbać o szeroki wachlarz oferty świątecznej. W grudniu kupujemy przecież nie tylko prezenty. Warto zadbać o akcesoria dekoracyjne, świece zapachowe, ozdobne serwetki etc. Zapach jest ważnym czynnikiem tworzącym atmosferę – pamiętajmy o uzupełnieniu regału z herbatami o aromaty zimowe i rozgrzewające syropy. Podobnie półka z przyprawami powinna zostać wyposażona w sezonowe przyprawy – cynamon, goździki, imbir, przyprawy do ryb, bigosu, ciast. Oprócz gotowych dań i produktów należy pamiętać o składnikach, które posłużą do przyrządzenia domowych wypieków i potraw świątecznych: bakalii, aromatów, dodatków do dań.

Co trafia do świątecznych koszyków zakupowych zabieganych Polaków?

Od kilku lat obserwujemy w naszym kraju trend „zabieganego Polaka”. Oprócz podstawowych i okolicznościowych składników potraw, coraz częściej kupujemy dania gotowe (pierogi, pierniki, barszcz itp.) lub półprodukty (np. wypatroszoną i zamarynowaną rybę, czy mieszanki do wypieku ciast). Jedną z głównych przyczyn jest tempo życia zapracowanych Polaków, drugą – wygoda. Wolimy czas poświęcony na gotowanie przeznaczać na inne przyjemności. A oferowane dziś w sklepach dania gotowe są coraz wyższej jakości i nierzadko w ostatecznym rachunku okazują się korzystniejsze cenowo niż przygotowywane własnoręcznie.

Co dzieje się na półce z napojami?

Oprócz rozgrzewających napojów towarzyszących wigilijnej kolacji i deserowi, coraz częściej na świątecznych stołach Polaków goszczą wykwintne alkohole – wina lub tzw. trunki bursztynowe. Chętnie wręczamy je też w prezencie, a tuż po świętach sięgamy po szampana, by udać się na imprezę sylwestrową (choć w tym roku sylwester będzie zapewne mniej huczny, wiele osób planuje i tak uczcić nadejście Nowego Roku symboliczną lampką musującego napoju).

– Sprzedawcom polecamy zadbać o szeroki wybór smakowy i cenowy – niech każdy znajdzie coś dla siebie. Przedświąteczną półkę z alkoholem powinny zdominować wina, szampany i prosecco, nalewki oraz alkohole mocne. Pamiętajmy że piwo – domena lata, cieszy się w zimnych miesiącach zdecydowanie mniejszą popularnością. W okresie przedświątecznym szczególnie mocno należy wyeksponować wszelkiego typu potencjalne zestawy prezentowe, np. ze szklankami, kieliszkami czy korkociągiem – podkreśla Paweł Waśko, ekspert ASM Sales Force Agency.

Świąteczne promocje

W tym wyjątkowym okresie jesteśmy, co prawda, skłonni wydać więcej na artykuły lepszej jakości, ale nie znaczy to, że jesteśmy rozrzutni. Szczególnie w czasie trwającego kryzysu wielu Polaków rozważnie planuje wydanie każdej złotówki i rozgląda się za okazjami. Klienci chętnie korzystają z upustów na większe, tzw. familijne opakowania, których zakup jest korzystniejszy niż kilku mniejszych opakowań. Pamiętajmy jednak, że i małych porcji (np. bakalii) nie powinno zabraknąć na sklepowej półce. 

Przedświąteczna e-półka

Wszystkie nasze porady na temat świątecznego visual merchandisingu dotyczą, rzecz jasna, także sklepów internetowych. I w sieci oferta świąteczna powinna zostać odpowiednio wyróżniona. Sprzedawcy muszą mieć na uwadze fakt, że konkurencja w e-commerce stale wzrasta. Coraz więcej sklepów przenosi się do internetu (lub przechodzi w hybrydową formę działania, np. click&collect). 

Jak więc przyciągnąć klienta akurat do naszego sklepu? - Niższe ceny towarów nie wystarczą. – podkreśla Paweł Waśko, ekspert ASM Sales Force Agency. Klienci przy zakupach online zwracają uwagę na koszty i formę dostawy, opinie o sprzedawcy i produkcie, wygodę zamówienia, płatności i możliwość ewentualnej reklamacji. Warto czytelnie informować o zniżkach czy darmowej wysyłce od określonej kwoty, a także o możliwych terminach dostaw (by nasi klienci nie zostali przed świętami na przysłowiowym lodzie).

Najpierw jednak klient musi do naszego e-sklepu trafić. Polecamy tworzenie wartościowych kampanii w Social Mediach i drogę promocji tradycyjnej (np. w formie ulotek umieszczonych w skrzynkach pocztowych). Proaktywne i praktyczne treści typu „5 pomysłów na prezent dla…” przyciągną niezdecydowanych, a wygodnych klientów skłonią do natychmiastowego zakupu przez „jeden klik” (bardzo ważne! Nie zapominajmy o umieszczeniu chwytnego przycisku CTA („call to action”- czyli wezwanie do działania) – np. w formie „Kup”, „Zobacz więcej”, „Sprawdź dostępność”, „Porównaj” etc.) – mówi Paweł Waśko.

Na czas wzmożonych obrotów dobrze zadbać o dodatkowe ręce do pracy, korzystną umowę z firmą kurierską oraz upewnić się, że sklep internetowy podoła intensywnemu ruchowi na naszej stronie.

Mamy nadzieję, że nasze porady na temat witryn i półek sklepowych na czas Bożego Narodzenia będą dla Was pomocne! To szczególny czas, kiedy nie powinniśmy zapominać o mocy visual merchandisingu. A jeśli chcesz dowiedzieć się na ten temat więcej, zapraszamy do naszego wcześniejszego artykułu: Visual merchandising - czym jest?
 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.