14.01.2021/20:57

Święta Bożego Narodzenia w 2020 roku były inne niż zwykle

Boże Narodzenie było w tym roku zdecydowanie inne niż zwykle. Agencja Inquiry postanowiła zbadać, jak wyglądały święta w polskich domach.

Nieco ponad połowa Polaków (53%) zrezygnowała w tym roku z jakichkolwiek spotkań świątecznych, spędzając ten czas w domu wyłącznie w gronie osób, z którymi mieszkają. Z drugiej strony 23% ankietowanych przyznało, że gościło u siebie w domu inne osoby, a 22% wyjechało na święta do rodziny  i znajomych. Jednocześnie w związku z restrykcjami wynikającymi z pandemii, znacznie ograniczone zostały wyjazdy wypoczynkowe w święta – taki sposób spędzania świąt zadeklarowało tylko 1% badanych.

Polacy bardzo cenią sobie rodzinne spotkania, dlatego wiele osób przyznało, że obowiązujące ograniczenia są dla nich dotkliwe. Spośród ankietowanych osób aż 84% osób lubi spotykać się z rodziną w święta, zaś wśród osób w grupie 55+ lat jest to aż 90%. Jakie tematy królują podczas świątecznych spotkań? Polacy najchętniej rozmawiają o różnych sprawach rodzinnych (60%), o różnych problemach dnia codziennego (53%), o „wszystkim i o niczym” (51%). Trochę rzadziej poruszane są tematy bieżących wydarzeń z kraju i ze świata (49%) czy zdrowia (46%). W święta jednak rzadko rozmawiamy na tematy związane ze sportem (16%), a także z religią (13%).

Jeśli chodzi o potrawy, najczęściej goszczą na naszych wigilijnych stołach barszcz czerwony i pierogi, wybierane przez 82% ankietowanych (szczególnie popularne na wschodzie Polski i na Dolnym Śląsku). Dalej w rankingu znalazły się: śledzie (szczególnie popularne w regionie centralnym), sałatka warzywna (szczególnie na Pomorzu), karp oraz inne ryby, sernik, makowiec i kompot z suszonych owoców (ten ostatni szczególnie często na wschodzie i południu). Tradycje wigilijne są więc bardzo zróżnicowane regionalnie.

Tradycyjne obdarowywanie się prezentami jest nieodzownym elementem świąt – aż 84% ankietowanych otrzymało jakiś prezent, a 87% kupiło prezenty dla rodziny lub znajomych. Najczęściej znajdujemy pod choinką znajdujemy kosmetyki (38%), słodycze (35%), ubrania (28%), perfumy (25%), pieniądze (24%) i książki (20%). Mniejszą popularnością cieszą się karty podarunkowe, suplementy diety, gry komputerowe, vouchery na atrakcje i bilety na wycieczki. Średnia kwota wydana na prezenty wyniosła 520 zł na osobę, czyli niemal 10% więcej niż deklarowano przed świętami.

Tradycyjną kontynuacją świątecznego cyklu jest obchodzenie Sylwestra i Nowego Roku. Dodatkowe restrykcje wprowadzane przez rządzących wyraźnie odniosły zamierzony skutek – przed ogłoszeniem ograniczeń sylwestrowych 40% badanych planowało zostać w domu i nie zapraszać żadnych gości, jednak po ich wprowadzeniu aż 65% badanych zdecydowało się spędzać Sylwestra w ten sposób, a tylko 2% uczestniczyło w imprezie liczącej ponad 10 osób.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także