02.03.2018/16:11

To już koniec GH PL Plus. Spółkę postawiono w stan likwidacji [TYLKO U NAS]

Grupa Handlowa PL Plus, która miała być narzędziem integrującym polski handel i pomagającym mu w rywalizowaniu na równych warunkach z podmiotami międzynarodowymi, przestaje istnieć - dowiedział się portal wiadomoscihandlowe.pl. Spółka GH PL Plus pod koniec stycznia postawiona została w stan likwidacji.

Przypomnijmy, że grupa powstała na początku 2014 r. Założyły ją sieci Piotr i Paweł oraz Topaz, a także hurtowy Bać-Pol, będący operatorem sklepów Spar i Słoneczko. Kilka miesięcy później do sojuszu przystąpił Polomarket. Istniały plany włączenia kolejnych podmiotów w struktury grupy, takich jak np. Marcpol czy Eko Holding, jednak ostatecznie nic z tego nie wyszło. Potencjalni partnerzy albo upadali, albo zmieniali właściciela, albo nie byli zainteresowani współpracą na proponowanych warunkach.

Jeszcze w październiku 2016 r. ówczesny prezes GH PL Plus Waldemar Mirocha deklarował w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl, że za pół dekady lat członkowie grupy (razem liczeni) będą szóstą, lub nawet piątą siłą na rynku handlowym w Polsce. Dziś wiemy już, że tak się nie stanie, sojusz przetrwał bowiem niewiele ponad rok od tamtej deklaracji.

Pod koniec 2017 r. opuszczeniem GH PL Plus zagroził Polomarket, o czym donosiliśmy na portalu wiadomoscihandlowe.pl jako pierwsi. Polomarket złożył wypowiedzenie, jednak zadeklarował zarazem, że jeśli zasady funkcjonowania GH PL Plus zostaną zmodyfikowane, wycofa się ze swojej decyzji. Ostatecznie tego nie zrobił, opuszczając grupę 31 grudnia 2017 r.

GH PL Plus miała być przede wszystkim wehikułem pozwalającym polskim firmom na uzyskiwanie lepszych warunków zakupowych u dostawców (poprzez wspólne negocjowanie większych wolumenów zamówień). Zacieśnienie współpracy między polskimi podmiotami traktowane było jako alternatywa wobec typowej konsolidacji firm o polskim kapitale, na którą - z różnych względów - zdecydowanie się nie zanosiło i nadal się nie zanosi (nie mówiąc już o tym, że lada moment nie będzie już czego konsolidować).

- GH PL Plus jest ostatnią szansą na integrację potencjałów zakupowych rodzimych firm handlowych - twierdził Waldemar Mirocha na jesieni 2016 r.

Plany GH PL Plus były śmiałe. Sojusz miał być czymś więcej, niż samą grupą zakupową. Stworzenie ogólnopolskiego systemu logistyki, wspólne działania marketingowe, wspólny import, wspólne rozwijanie marek własnych w różnych segmentach rynku - z tych wszystkich założeń, w stosunkowo krótkim okresie istnienia grupy, udało się zrealizować jedynie niewielką część.

Flagowym projektem GH PL Plus była ekonomiczna, ponadsieciowa marka własna Lubię, choć tak naprawdę pojawiła się ona na rynku jeszcze przed formalnym powołaniem grupy do życia. Produkty pod takim brandem znaleźć można było w placówkach wszystkich podmiotów wchodzących w skład grupy, a nawet w niektórych sklepach Społem czy Mokpol. Grupa handlowa zlecała produkcję a następnie sprzedawała ok. 150 indeksów pod marką Lubię.

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • nik 05.03.2018

    Chyba dlatego, że skończyły się przekręty z VAT-em, bo innego uzasadnienia nie znajduję.

  • HR 02.03.2018

    Miałem okazję być służbowo na spotkaniu w GH PL Plus i mogę z całą stanowczością stwierdzić, że to pięknie wyglądało tylko "na papierze", a w zasadzie w sponsorowanych artykułach na portalach branżowych. Zresztą o jednym z uczestników tej grupy, też mającym swą siedzibę w Poznaniu, mam podobne zdanie. Oby nowy właściciel zrobił tam przewietrzenie. ;)

  • Konrad 02.03.2018

    Trwały sojusz polskich firm. To się nie mogło udać w naszym piekiełku. W każdym razie może Piotr i Paweł z Baćpolem jeszcze zostaną połączeni. Wspólnym, zewnętrznym inwestorem.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.