04.02.2021/06:25

UOKiK chce mieć na oku Amazona, Allegro, Alibabę i Google'a. Urząd przygotowuje się do realizacji zadań w świecie gospodarki cyfrowej [WYWIAD]

UOKiK intensywnie przygotowuje się do nowych zadań, związanych z identyfikowaniem i przeciwdziałaniem nieuczciwym praktykom w gospodarce cyfrowej. Przebudowujemy strukturę organizacyjną urzędu, organizujemy zespoły z wysokimi kompetencjami analitycznymi i informatycznymi, dokonujemy przeglądu legislacji. Wkrótce w Polsce będą powstawać e-laby, działające na potrzeby regulatorów gospodarki cyfrowej – UOKiK, UKE, URE i innych – prognozuje Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jakie wyzwania przed urzędem, który pan sprawuje, stawia dynamiczny rozwój e-commerce, w tym dominacja takich gigantów technologicznych, jak Amazon, Alibaba czy nasz krajowy lider Allegro? W jaki sposób urząd przygotowuje się na te trendy? Czy pracujecie „wyprzedzająco” nad regulacjami, które pozwolą wam lepiej spełniać swoje zadania w świecie cyfrowej gospodarki?

To rzeczywiście zupełnie nowe wyzwania dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, mam tego pełną świadomość. Dlatego przebudowujemy już teraz naszą strukturę organizacyjną, dokonujemy również przeglądu legislacji regulującej rynek cyfrowy tak, abyśmy dysponowali skutecznymi narzędziami przeciwdziałania nieuczciwym praktykom, występującym również w świecie cyfrowym. Co więcej, są one dla tego świata dość charakterystyczne, zaś wyróżnia je złożoność i większa trudność w identyfikacji.

Potrzebny jest w związku z tym inny wachlarz narzędzi, ale również i kompetencji – dużo więcej analitycznych i informatycznych, zespoły pracowników znających się na programowaniu, którzy potrafią wykrywać algorytmy wprowadzające konsumentów w błąd lub godzące w uczciwą konkurencję między przedsiębiorcami. To są unikalne często zdolności, przez co są trudne do pozyskania z rynku.

W dodatku mówimy o globalnym wyzwaniu.

Mamy do czynienia z rozwiązaniami w chmurze obliczeniowej, w przypadku których algorytmy nie są wprost widoczne i często są realizowane na poziomie serwerów pozostających poza jurysdykcją Unii Europejskiej. Pracujemy nad tym wspólnie z naszymi odpowiednikami oraz Komisją Europejską, także w ramach mechanizmów prawnych ochrony konsumentów oraz konkurencji. Podsumowując, z jednej strony dążymy do dostosowania zasobów UOKiK do przeciwdziałania nieuczciwym praktykom przedsiębiorców, a z drugiej pracujemy nad narzędziami i mechanizmami prawnymi niezbędnymi do eliminowania nadużyć na rynku cyfrowym.

Jakie działania z zakresu kontrolowania gospodarki cyfrowej można podejmować na poziomie krajowym, a jakie pana zdaniem powinny być realizowane w ramach Unii Europejskiej, na poziomie Komisji Europejskiej?

Na poziomie krajowym musimy – nie mam co do tego wątpliwości – przebudować jak najszybciej kompetencje tak, aby identyfikować i przeciwdziałać nieuczciwym praktykom w gospodarce cyfrowej. To na teraz najważniejsze zadanie i rozpoczęliśmy te zmiany kilka miesięcy temu. Wzmacniamy zespół świetnych prawników, którzy będą z jednej strony egzekwować obecne przepisy, zaś z drugiej szukać i proponować nowe rozwiązania legislacyjne i doskonalić narzędzia tak, abyśmy nie byli o krok za biznesem, a obserwowali równolegle zachowania na rynku…

Czytaj więcej na kolejnej stronie

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także