15.05.2017/10:28

Trendy na rynku napojów gazowanych. Zyskują warianty smakowe

W kategorii zdominowanej przez Coca-Colę mniejsi producenci nie szczędzą nakładów na walkę o klientów. Liczne nowości, duże kampanie reklamowe Hoop Coli i oranżady Hellena oraz debiut nowego gracza – Horteksu – świadczą o dużym potencjale napojów gazowanych. Zwłaszcza w mniejszych pojemnościach.

Napoje gazowane to pod względem wartości największa kategoria napojów bezalkoholowych. Sytuacja nie zmienia się, choć od 2010 roku kategoria nie rośnie lub notuje minimalne spadki. Według firmy Euromonitor International w ub.r. rynek był wart około 4,66 mld zł, co oznacza spadek wobec 2015 roku o 1,5 proc. Jeśli sprawdzą się prognozy, napoje gazowane wygenerują w tym roku 4,62 mld zł, notując spadek o trochę ponad 0,8 proc. Kategoria ma zacząć rosnąć w 2019 roku, pozostając przez cały czas liderem rynku napojów bezalkoholowych.
 
Niższa sezonowość sprzedaży
Polska jest liderem pod względem ilości spożycia napojów gazowanych w Europie Środkowo-Wschodniej – w 2015 roku wypiliśmy ich w sumie 2,18 mld litrów. Kategoria dzieli się na dwie grupy, na napoje typu cola oraz pozostałe. Te pierwsze w większości europejskich krajów odpowiadają za ponad połowę rynku w ujęciu wartościowym, a w przypadku Polski – za około 60 proc. – Rynek napojów typu cola jest wart blisko 2,5 mld zł. Co istotne, rośnie w tempie ponad 2 proc. rocznie. Hoop Cola zajmuje silną, trzecią pozycję w tym segmencie, będąc poważną alternatywą dla międzynarodowych marek – podkreśla Kazimierz Marciniak, dyrektor marketingu w firmie Hoop Polska.

Liderem segmentu niezmiennie pozostaje marka Coca-Cola (to także lider całego rynku napojów gazowanych), a na drugim miejscu plasuje się Pepsi-Cola. Napoje typu cola powinny stanowić podstawę oferty. – Cechują się niższą sezonowością niż pozostałe napoje gazowane. Przygotowując się do okresu letniego, należy je odpowiednio wyeksponować na półce oraz na dodatkowych wystawkach, a także zamówić większą ilość towaru ze względu na wysoką rotację – podpowiada nasz rozmówca. Jak wskazuje, jednym z podstawowych błędów popełnianych przez detalistów jest brak należycie wyeksponowanych cen, co zniechęca klientów do zakupu.
 
Napoje typu cola ma w ofercie także firma Zbyszko Company: 3 Cole w linii 3 Owoce (jej sztandarowym produktem są 3 Cytryny) oraz Polo Cocktę. Ten drugi produkt od ub.r. oprócz butelki 2 l jest dostępny także w impulsowej puszce 250 ml. Wyróżnia się ona designerską grafiką autorstwa ilustratorki Katarzyny Boguckiej. Producent, kładąc akcent na takie wartości jak oryginalność i kreatywność, chce skusić do zakupu przede wszystkim młodych konsumentów.
 
Młodzieżowa kategoria
O młodszych użytkownikach myślał także Hortex, wchodząc wiosną br. w kategorię napojów gazowanych z linią Hortex Bubbles (po ang. to bąbelki). – W ostatnich latach Hortex jako marka odmłodniał. Kiedyś po nasze soki i mrożonki sięgały głównie osoby w wieku 35+. Od 2013 roku, gdy zaczęliśmy promować napoje owocowe i rozbudowywać ich portfolio, to się zmieniło. Dziś dla młodych Hortex jest w porządku, to nasz wizerunkowy sukces – mówi Sebastian Pender, starszy kierownik ds. marki, odpowiedzialny w Horteksie za napoje. W ciągu czterech lat portfolio napojów niegazowanych Horteksu wzrosło o 300 proc. (z trzech do dziewięciu), a debiut w kategorii napojów gazowanych był dla firmy – według Beaty Łosiak, PR managera Horteksu – naturalnym krokiem.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.