Trendy sprzedaży w sklepach małoformatowych
W październiku 2016 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 mkw. były o 2,6% wyższe niż rok wcześniej a o 2,9% niższe niż miesiąc wcześniej. Liczba transakcji zmniejszyła się w porównaniu do października 2015 o 6,7% i o 10% w porównaniu do września 2016.
Październik to jeden z tych miesięcy w roku, w których liczba transakcji i wartość sprzedaży zmniejsza się w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w porównaniu do miesięcy wiosenno-letnich. Spadek liczby transakcji względem tego samego okresu rok wcześniej raportowany jest dla każdej kategorii z wyjątkiem produktów tytoniowych, gdzie za wzrost liczby transakcji i wartości sprzedaży odpowiedzialny jest tytoń oraz papierosy.
Największe wzrosty wartości sprzedaży w porównaniu do października 2015 odnotowywane są dla niektórych kategorii alkoholi mocnych: whisky i bourbon, likiery, kremy, bittery oraz gin.
Warto zwrócić uwagę na kategorię tzw. zdrowej żywności (produkty sojowe, ryżowe) które zwiększają swoją dostępność w sklepach małoformatowych do 300m2 i odnotowują największy wzrost wartości sprzedaży oraz liczby transakcji na tle innych kategorii produktowych.
Największy spadek liczby transakcji spośród wszystkich kategorii produktowych odnotowały startery (spadek o 68% rdr), co może być skutkiem zmian dotyczących obowiązku rejestracji numerów telefonów. Spośród bardzo ważnych kategorii produktowych dla małego formatu spadek liczby transakcji rdr odnotowano dla piwa (o 6%), dla soków, nektarów, napojów niegazowanych (o 11%) oraz dla napojów gazowanych (o 7%).
Mimo sezonu jesiennego, w którym zwiększa się liczba przeziębień i infekcji wśród konsumentów, w październiku 2016 odnotowano spadek liczby transakcji oraz wartości sprzedaży w porównaniu do października 2015 dla takich kategorii jak środki na przeziębienie i grypę, środki przeciwbólowe, środki na ból gardła. Wzrost sprzedaży dla tych kategorii jest widoczny w porównaniu do poprzedniego miesiąca br.
Średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w październiku 2016 r. wyniosła 13 zł, czyli o prawie 10% więcej niż w październiku 2015 roku i o prawie 8% więcej niż we wrześniu br.
Sklepy małoformatowe do 300 m. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.
W listopadzie 2016 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 8,9% niższa niż październiku 2016 r. i o 0,6% wyższa niż w listopadzie 2015 r. Średnia wartość transakcji wzrosła o 9,2% w ujęciu rdr i o 1,7% w ujęciu mdm.
Magdalena Dyrduła, ekspert Centrum Monitorowania Rynku
13