28.04.2020/12:40

Trendy zakupowe 2020: smartfony, asystenci zakupów i drony

Nowe trendy w sektorze handlu są wyraźnym odzwierciedleniem zmian zachodzących w stylu życia, postawach i przyzwyczajeniach konsumentów. Innowacje technologiczne zyskują coraz większe znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej, podczas produkcji oraz dystrybucji towaru. Z raportu Listonic pt. „Trendy zakupowe 2020” wynika, że 61 proc. konsumentów robi zakupy przy pomocy telefonu, 42 proc. korzysta z asystentów zakupowych, a 17 proc. konsumentów zgodziłoby się, aby ich zakupy dostarczały drony.

Zmiany w stylu życia konsumentów wpływają na ich podejście do zakupów i sposób, w jaki dokonują decyzji zakupowych. W branży spożywczej ostatnio kluczową kwestią stało się zapewnienie bezpieczeństwa klientom. Jednocześnie konsumenci zaczęli lepiej planować wyjścia na zakupy tak, aby zmniejszyć liczby wizyt w sklepie i skrócić czas spędzony na zakupach. Impulsywność zakupów została zastąpiona robieniem list zakupowych. Okres kwarantanny i przymusowego zamknięcia niektórych sklepów uwidocznił, jak duże znaczenie w życiu – i zakupach – ma technologia. Komunikatory stały się pełnoprawnymi kanałami sprzedaży, a wielokanałowy przekaz informacji i zastosowanie inteligentnych technologii są niezbędne dla przetrwania danej marki.

W ostatnich tygodniach wiele firm stanęło przed koniecznością przeniesienia handlu do internetu, dołączając do już i tak rosnącego e-commerce. W ciągu ostatnich 6 lat w Polsce przybyło ponad 10 tys. e-sklepów, m.in. jako efekt wprowadzenia niedzieli niehandlowych. Przed okresem pandemii już 62 proc. konsumentów robiło zakupy online, a 48 proc. było skłonnych robić w ten sposób zakupy spożywcze.

- Najnowsze trendy zakupowe wskazują wyraźnie, że to konsumenci wyznaczają kierunek, którym podążają producenci i marki. Mechanizmy i schematy, które działały w handlu przez ostatnie dekady, nie sprawdzą się w następnych latach, a nawet – jak pokazują nam ostatnie dni – w kolejnym miesiącu. Zwykłe zakupy spożywcze wyglądają dziś zupełnie inaczej niż na początku roku. Konsumenci korzystają z aplikacji sieci handlowych, szukają inspiracji w internecie, przygotowują listy zakupów tak, aby ograniczyć liczbę wyjść na zakupy. Często wolą też skorzystać z oferty sklepów e-commerce – mówi Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Team Manager w Listonic.

Największe marki i sieci handlowe prześcigają się we wprowadzaniu nowych rozwiązań technologicznych, które poprawią doznania konsumentów i ułatwią im podejmowanie decyzji zakupowych. Coraz większe znaczenie ma możliwość wykorzystania telefonu do zrobienia zakupów. Aplikacje bankowe, płatność Blik i asystenci zakupowi to przykłady coraz lepszego dostosowania urządzeń mobilnych do potrzeb konsumentów. Nadal najwięcej e-konsumentów robi zakupy przy użyciu laptopa, ale wszystko wskazuje na to, że niebawem pierwszym wyborem będzie smartfon. Już teraz 61 proc. konsumentów robi zakupy za pomocą telefonu.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.