Tylko co piąty Polak robiący zakupy w Internecie kupuje artykuły spożywcze
Odzież, dodatki, akcesoria oraz książki, płyty, filmy i bilety to kategorie najczęściej kupowane przez osoby robiące zakupy online w ciągu ostatniego roku. Ponad 50 proc. badanych wskazuje właśnie te produkty.
Osoby z wyższym wykształceniem istotnie częściej niż inni badani sięgali po produkty z większości kategorii dostępnych online. Największą różnicę w wyborach tej grupy w stosunku do pozostałych respondentów obserwujemy w kategoriach związanych z konsumpcją kultury (książki, płyty, bilety, multimedia), podróżach, produktach farmaceutycznych i spożywczych oraz oprogramowaniu komputerowym.
Badani, zapytani o planowane zakupy poprzez serwisy online, nie wskazują zdecydowanie na jedną główną kategorię produktów, a ich preferencje są stosunkowo równo podzielone pomiędzy wiele różnych kategorii, od podróży i rezerwacji (największa liczba wskazań –37 proc.) aż po ubezpieczenia (najrzadziej wskazywana kategoria – 14 proc.).
Kobiety częściej niż mężczyźni sięgają online po odzież, obuwie, kosmetyki, odzież sportową, artykuły dziecięce, produkty farmaceutyczne, produkty spożywcze oraz materiały budowlane i wykończeniowe. Mężczyźni istotnie częściej niż kobiety kupują telefony i akcesoria GSM, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, a także dokonują rezerwacji.
Osoby najmłodsze i najstarsze relatywnie rzadziej kupują online produkty z większości kategorii. Respondenci w wieku 25-34 lat o wiele częściej niż młodsi czy najstarsi sięgają online po produkty z takich kategorii, jak odzież, telefony, artykuły dziecięce, samochody oraz części samochodowe i ubezpieczenia. Osoby w wieku 35-49 lat częściej kupują książki, bilety, sprzęt komputerowy i oprogramowanie, artykuły dziecięce, samochody, produkty spożywcze, ubezpieczenia, materiały budowlane oraz artykuły dla kolekcjonerów. Najstarsi badani (50+) częściej niż inni kupują online produkty farmaceutyczne.
Osoby z wyższym wykształceniem o wiele częściej sięgają po produkty z większość kategorii.
W przypadku najbardziej popularnych kategorii zakupowych poziom deklarowanych zakupów online w ciągu ostatnich 12 miesięcy jest istotnie wyższy, niż planowane zakupy w przyszłości. Jest to prawdopodobnie związane z faktem rzadkiego planowania oczywistych zakupów internetowych. Niemniej jednak dla rzadziej wybieranych kategorii, takich jak: artykuły kolekcjonerskie, materiały budowlane czy meble mamy do czynienia z sytuacją odwrotną – kategorie te są częściej planowane do zakupu niż realnie kupowane.
Źródło: E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska
12