24.11.2020/12:13

Udział e-commerce w całkowitej sprzedaży w Polsce może osiągnąć 10 proc. jeszcze w tym roku

Według ekspertów CBRE, udział zakupów online w całkowitej sprzedaży będzie wynosić aż 10 proc. Zgodnie z opublikowanymi wczoraj danymi GUS, w październiku odsetek e-zakupów wyniósł 7,3 proc. wobec 6,8 proc. we wrześniu.

Z badania zleconego przez CBRE wynika, że już 76 proc. osób korzystających z internetu wybiera się na zakupy online co najmniej raz w miesiącu, a tylko 4 proc. deklaruje, że nie robi tego w ogóle. Klienci w sklepach wirtualnych najczęściej kupują ubrania, sprzęt RTV/AGD oraz kosmetyki i perfumy.

- Skokowy wzrost sprzedaży e-commerce miał bezpośredni wpływ na popyt na powierzchnię logistyczną w Polsce. W pierwszych trzech kwartałach 2020 roku wynajęto rekordowe 3,7 mln mkw. przestrzeni magazynowej. Umowy z sektora e-commerce stanowią 11 proc. całkowitego popytu, natomiast udział ten jest w rzeczywistości wyższy - twierdzi Beata Hryniewska, szefowa Działu Powierzchni Magazynowych i Logistyki w CBRE.

Jak uzasadnia to ekspertka? Po pierwsze, logistycy odpowiadający za jedną czwartą popytu na powierzchnię magazynową, często świadczą usługi na rzecz firm sprzedających online. Po drugie, znaczna część przedsiębiorstw z branży handlowej, która odpowiada za 32 proc. popytu, posiada dystrybucję wielokanałową i część swojej powierzchni magazynowej przeznacza na sprzedaż e-commerce.

Z badania zrealizowanego na zlecenie CBRE wynika, że 40 proc. internautów w Polsce w związku z epidemią koronawirusa częściej kupuje produkty online. Zmiany w tym zakresie nie zauważyło 47 proc. z nas. Zdecydowana większość konsumentów zakupy online robi co najmniej raz w miesiącu. Tylko 21 proc. zapytanych decyduje się na wirtualne zakupy rzadziej niż raz w miesiącu, a 4 proc. nie robi tego w ogóle. Co ciekawe, 3 proc. osób buszuje po wirtualnych sklepach codziennie, a 11 proc. nawet kilka razy w tygodniu.

Wzrost zainteresowania konsumentów zakupami online przekłada się na rosnącą penetrację rynku e-commerce. Jak prognozuje CBRE, ze względu na lockdown oraz ograniczenia w handlu, sprzedaż online osiągnie w Polsce 10 proc. udziału w całkowitej sprzedaży w 2020 roku. Podobny efekt pandemii można zaobserwować również w innych krajach Europy.

W badaniu zleconym przez CBRE największy odsetek respondentów wskazał, że kupuje przez internet ubrania (55 proc.), sprzęt RTV i AGD (43 proc.) oraz kosmetyki i perfumy (40 proc.). Tuż za podium znalazły się książki i płyty (36 proc.) oraz artykuły przemysłowe (30 proc.). Co czwarta osoba buszuje w internecie w poszukiwaniu zabawek dla dzieci, a 13 proc. kupuje biżuterię. A jak wypada rynek e-grocery? Na e-zakupy spożywcze decyduje się "tylko" 12 proc. osób.

Ubrania, kosmetyki i perfumy, zabawki dla dzieci oraz biżuterię częściej w internecie kupują kobiety. Natomiast mężczyźni dominują w zakupie sprzętu RTV i AGD.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także