03.09.2020/17:45

Ukraińscy detaliści idą jak burza. Pandemia nie zahamowała ich rozwoju [TOP 10 sieci spożywczych z Ukrainy]

W ciągu pierwszego półrocza 2020 roku ukraińscy operatorzy sieci spożywczych otworzyli 340 sklepów w tym kraju. To o ponad 100 sklepów więcej w porównaniu do tego samego okresu ub.r. W czołówce m.in. ATB, Fozzy Group (Silpo, Fora) i VolWest Retail (SPAR, SPAR Express, INTERSPAR). 

Większość otwartych sklepów – 284 to zupełnie nowe placówki. Reszta zmieniła szyld w procesie rebrandingu lub w wyniku przejęcia. Dla porównania w pierwszej połowie 2019 roku otwarto 239 sklepów, z czego 207 to były nowe placówki – poinformowała firma analityczna GT Partners Ukraine. 

Z jej analizy wynika, że w ciągu sześciu miesięcy tego roku dynamika rynku osiągnęła najwyższy poziom w ciągu ostatnich dziesięciu lat (w porównaniu z tymi samymi okresami w latach 2011-2019). Jest to szczególnie zaskakujące ze względu na ograniczenia kwarantanny, które obowiązywały na Ukrainie od kwietnia do czerwca 2020 roku.

Zgodnie z wynikami pierwszego półrocza równowaga sił wśród ukraińskich detalistów w skali kraju nieznacznie uległa zmianie. Odnotowano ciekawy fakt - po raz pierwszy sieć ATB musiała podzielić się pierwszeństwem w liczbie otwartych sklepów z innym operatorem sieci sklepów spożywczych Koło. 

Trójka liderów

ATB-Market jest przedsiębiorstwem ATB Corporation, największej dynamicznie rozwijającej się sieci na Ukrainie. Firma powstała w 1993 roku, tworząc sieć sklepów dyskontowych ATB na bazie istniejącej sieci handlowej Agrotechbusiness. W 2000 roku sieć ATB po raz pierwszy na Ukrainie wprowadziła nowy system samoobsługi w formacie dyskontu. Obecnie rozwija sieci pod szyldami ATB i ATB express.

Przez ćwierć wieku firma wyrosła na największą ogólnokrajową sieć detaliczną. Jak podaje firma, obecnie pod szyldem ATB działa ponad 1000 sklepów w 279 miejscowościach w 24 regionach Ukrainy. W asortymencie sklepów znajduje się ponad 3500 produktów, z czego ponad 1000 - reprezentują własne marki ATB. Minimalizując koszty logistyki i reklamy, koszt takich produktów jest poniżej średniej rynkowej, ale jakość nie ustępuje znanym markom. ATB-Market to potężny pracodawca, firma zatrudnia około 60 tys. osób. 

Na drugim miejscu jest Fozzy Group. Najbardziej rozpoznawalne sieci sklepów będące należące do przedsiębiorstwa to m.in.: Silpo, Le Silpo, Trash!, Fozzy Cash & Carry, Fora, drogerie Biła Romaszka czy Ringoo. Działalność handlowa stanowi główne źródło dochodów grupy. Jej obroty z tego tytułu wyniosły w 2018 roku w przeliczeniu na złote niemal 9 mld.

Dostawcami produktów spożywczych i przemysłowych do sieci sklepów prowadzonych przez grupę jest około 880 producentów z 65 krajów. Oprócz detalu firma zajmuje się również m.in. produkcją spożywczą, prowadzi własne restauracje i bank. Fozzy jest pracodawcą dla ponad 44 000 osób.

Na trzecim miejscu jest grupa inwestycyjna VolWest Retail, która powstała w 1992 roku jako firma rodzinna. Dziś działa w 17 sektorach gospodarki, zrzesza dziesiątki firm i zatrudnia ponad 5000 pracowników. Firma rozwija sieci sklepów spożywczych pod kilkoma szyldami Nasz Kraj, Nasz Kraj  express i SPAR. Na Ukrainie ta ostatnia sieć rozwija system franczyzowy w oparciu o cztery formaty handlowe: SPAR Express (sklepy o powierzchni handlowej do 200 mkw.), SPAR (supermarkety 200-800 mkw.), EUROSPAR (supermarkety 800-3000 mkw.), INTERSPAR (hipermarkety powyżej 3000 mkw.). 

Top 10 operatorów sieci sklepów spożywczych na Ukrainie (według stanu na czerwiec 2020 roku)

Top 10 operatorów sieci sklepów spożywczych na Ukrainie według stanu na czerwiec 2020 roku (GT Partners Ukraine)


 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także