31.05.2022 / 10:38
StoryEditor

Ukraińskie marki w sieciach w Polsce – jak zaspokoić potrzeby 41,5 mln konsumentów?

Marki ukraińskie coraz częściej pojawiają się na sklepowych półkach. (materiał partnera)
Wojna w Ukrainie znacznie zbliżyła wielu Polaków i Ukraińców. Obecnie wg Centrum Analiz i Badań Unii Metropolii Polskich żyje w Polsce 41,5 mln osób, w tym ponad 3 mln obywateli Ukrainy, w większości kobiet, dzieci i młodzieży i w mniejszym stopniu osób starszych. W krótkim czasie liczba mieszkańców Polski wzrosła o ok. 10%, a zdecydowanie większy przyrost mieszkańców notowany jest metropoliach. Jak więc zadbać o potrzeby klientów ukraińskich? – odpowiada Marcin Dobek, prezes Shelfy, które w ramach pozyskanego finansowania unijnego, tworzy dedykowane dla handlu rozwiązanie IT do rekomendacji asortymentu.

Impuls popytowy w handlu

Wybrane placówki w metropoliach notują nawet kilkudziesięciu procentowy wzrost sprzedaży. Sieci handlowe potrzebują zaspokoić potrzeby nowych konsumentów, uwzględniając ich profil zakupowy i potrzeby. Stopniowo sieci wprowadzają ulubione marki klientów. Dodatkowo planowane zdjęcie cła (decyzja Komisja Europejskiej) jest krokiem, który może złagodzić trudną sytuację producentów ukraińskich.

Ulubione marki z Ukrainy i przegląd kategorii

Szersze otwarcie drzwi dla producentów z Ukrainy pozwoli konsumentom w Polsce na zakup ulubionych marek w wielu kategoriach: słodyczy (np. Roshen, Korona, Svitoch), napojów (Sandora, Jaffa), produktów spożywczych (Torchin, Chumak, Tulczynka), czy piwa (Obolon, Czernihivskie). Zapewne również wielu polskich konsumentów z chęcią skosztuje również innych, mniej znanych ukraińskich marek.  Sieci w Polsce potrzebują przygotować przegląd asortymentu w kategoriach dedykowanych właśnie kobietom, dzieciom i młodzieży (m.in.. kosmetyki, środki higieniczne, słodycze, odżywki dla dzieci, produkty śniadaniowe, napoje, przekąski). Warto też zwrócić uwagę na wina ukraińskie. Morze Czarne jest otoczone krajami, które kojarzą się z produkcji win, tj. Bułgaria, Rumunia, Gruzja. Mało kojarzymy Ukrainę z winę, jedna jest ona również krajem winiarskim. Zapewne więc alkohole, w szczególności  wina, piwa czy alkohole mocne będą poszukiwane przez klientów. Dodatkowo warto przygotować ofertę ulubionych marek dla osób starszych, który z większą trudności przychodzi zmiana nawyków zakupów i często bardziej są przywiązani do marek ukraińskich.

Jak wykorzystać dane rynkowe o konsumentach ukraińskich

Nowi konsumenci często mają inne zwyczaje zakupowe, żywieniowe, potrzebują innych zapachów czy smaków, stąd też wyzwanie dla polskich producentów żywności. Stworzenie nowych odmian produktów wymaga oparcia się o dane rynkowe: o najlepsze sprzedaże w poszczególnych kategoriach, udziały sprzedaży poszczególnych kategorii, o preferencjach zakupowych ukraińskich konsumentów w podziale na regiony, o preferencjach co smaków i zapachów, które częściej wybierają ukraińscy konsumenci. Dane te są w posiadaniu międzynarodowych i ukraińskich agencji badawczych, międzynarodowych koncernów i ukraińskich detalistów, a polscy producenci i sieci obecne w Polsce często nie posiadają danych. Ponieważ konsumentów przybyło, więc producenci stanęli przed wyzwaniem, jak zwiększać moce produkcyjne i jakie nowe produkty wprowadzać na rynek. Sieci potrzebują szybko wychwytywać trendy sprzedaży. Jednym z rozwiązań by poznać zapotrzebowania nowych konsumentów jest pogłębiona współpraca w zakresie danych pomiędzy polskimi i ukraińskimi detalistami.

Oznakowanie produktów ukraińskich w sklepach

Aby zaznajomić klientów z produktami ukraińskimi, sieci handlowe mogą zdecydować się na umiejscowienie produktów

  • w poszczególnych kategoriach, czyli m.in. słodycze z Ukrainy w słodyczach, tutaj potrzeba jest dodatkowego oznakowania produktów, np. w postaci flagi, tak by produkty były łatwiej odnajdywane przez klientów.
  • w kategorii smaki świata (dedykowana półka dla produktów ukraińskich)
  • dedykowane strefy promocyjne, w których skupione są marki ukraińskie, tak żeby konsumenci mogli je poznać w jednym miejscu.

Sieci mają możliwość przetestowania umiejscowienia produktów, obserwując zachowania konsumentów, jakim zainteresowaniem cieszą się produkty na poszczególnych lokalizacjach i które miejsca mają najwyższą konwersję na zakup. W początkowym okresie warto sprawdzić kilka lokalizacji, dzięki czemu można szybciej zaznajomić konsumentów z produktami sprawdzić, które produkty najbardziej zyskują największą popularność, jak optymalizować ofertę i na tej podstawie wybrać najlepsze umiejscowienie produktów w sklepie.

Przy okazji zachęcam do zapoznania się z listą marek ukraińskich przygotowaną przez agencje badawczą Inquiry. [https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/ranking-top-100-najwiekszych-ukrainskich-marek-sprawdz-i-nie-myl-ich-bojkotujac-rosyjskie-produkty]

Zapotrzebowanie na Polskie produkty w Ukrainie

Drzwi otwierają się również dla polskich producentów w Ukrainie. Część producentów marek ukraińskich nie jest w stanie produkować, część ma zakłady produkcyjne na obszarze zajętym przez najeźdźcę, stąd też jest potrzeba współpracy polskich producentów z sieciami ukraińskimi. Podczas ogólnopolskiej Konferencji Retail Trends 2022 została zorganizowana specjalna sala dla detalistów ukraińskich. Oprócz typowych targowych wystaw i stoisk zostało przygotowane wydzielone i oznaczone miejsca spotkań i wstępnych rozmów dla sieci ukraińskich.

Możemy się więc spodziewać, że dzięki zwiększonej wymianie pomiędzy producentami i detalistami z Polski i z Ukrainy będzie więcej polskich produktów na Ukrainie i więcej Ukraińskich marek w Polsce.

 

Shelfy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020, Oś priorytetowa I: Przedsiębiorcza Polska Wschodnia, Działanie 1.1 Platformy startowe dla nowych pomysłów, Poddziałanie 1.1.2 Rozwój startupów w Polsce Wschodniej, prowadzi Projekt p.n.: „Shelfy – Rekomender asortymentu (SaaS) dla sieci handlowych", współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. (materiał partnera)

 

 

15. kwiecień 2024 03:13