Umowa Tesco i Carrefoura pod lupą francuskiego urzędu antymonopolowego
Francuskie urząd ds. konkurencji Autorite de la Concurrence poinformował o wszczęciu dochodzenia w sprawie strategicznego partnerstwa pomiędzy sieciami Tesco i Carrefour. Urząd zbada, czy porozumienie zakupowe nie wpłynie na konkurencyjność rynku żywności, zarówno od strony dostawców, jak i konsumentów.
Regulator rynku będzie przeprowadzał rozmowy z dostawcami, których potencjalnie może dotknąć parnerstwo Horizon. Będzie też badał wpływ umowy na funkcjonowanie konkurencyjnych sieci spożywczych. Urząd zbada ponadto podobne umowy współpracy, w tym Horizon Alliance, zawarte pomiędzy firmami Auchan, Casino, Schiever i Metro, a także partnerstwo zakupowe pomiędzy Carrefourem i siecią Susteme U.
Postępowanie zostało wszczęte, ponieważ skala zawieranych w ostatnim czasie porozumień pomiędzy sieciami spożywczymi jest znacznie większa niż w przypadku wcześniejszych takich aliansów. Chodzi zarówno o wielkość umawiających się podmiotów, jak i zakres umow współpracy, obejmujących w różnym stopniu produkty markowe i marki własne, żywność, środki higieny osobistej i kosmetyki, chemię gospodarczą, a niekiedy także produkty przemysłowe.
W komunikacie prasowym Autorite de la Concurrence stwierdziło, że umowy obejmują znaczną część asortymentu sklepów spożywczych, a zatem ich skutki mogą potencjalnie dotknąć wiele sektorów rynku produktów konsumpcyjnych.
Przypomnijmy, że 2 lipca Tesco i Carrefour ogłosiły, że podpisały wstępne porozumienie, którego celem jest stworzenie wspólnej, międzynarodowej grupy zakupowej. Oficjalna umowa zostanie podpisana w ciągu dwóch miesięcy. Tesco i Carrefour będą razem podpisywały umowy z globalnymi dostawcami przy tworzeniu marek własnych. Współpraca będzie opierała się na trzyletnich planach operacyjnych.
Sojusz ma pozwolić obu firmom na zwiększenie jakości towarów i poszerzenie asortymentu o nowe produkty, a także obniżkę cen. Jak zapewniają sieci, współpraca wpłynie pozytywnie na dużych dostawców, ale zarówno Tesco, jak i Carrefour, będą mogły pracować na własną rękę z lokalnymi partnerami.
Tego samego dnia pojawiła się informacja o porozumieniu Horizon Alliance, zawartym pomiędzy firmami Auchan, Casino, Metro i Shiever. Ma to być projekt nowej generacji, który przekształci standardowe negocjacje zakupowe na rzecz nowych rodzajów pozyskiwania dostawców.
Z kolei już 8 czerwca miało miejsce podpisanie umowy współpracy pomiędzy sieciami Carrefour i Systeme U. Została ona zawarta na pięć lat. Dzięki porozumieniu obie sieci będą wspólnie negocjować warunki zakupów z największymi producentami francuskimi oraz z koncernami międzynarodowymi. Obie firmy porozumiały się ponadto co do tego, że będą rozszerzać działania wspierające francuskich producentów rolnych. Obie sieci zachowają pełną autonomię w zakresie polityki cenowej oraz działań promocyjnych.
1 komentarz
-
18.07.2018
Trzeba śledzić ten temat! Sojusze sieci to zagrożenie dla ich dostawców i klientów. Jest to potencjalnie nieuczciwa praktyka rynkowa i mam nadzieję, że zostanie za taką uznana - prace toczą się w Parlamencie Europejskim.
1