30.07.2018/10:18

UOKiK nałożył karę na Lidla. Chodzi o akcję promocyjną sieci

Jak wynika z decyzji UOKiK, Lidl Polska mógł naruszyć interesy konsumentów przy zmianie regulaminu promocji "Sprytnie i tanio kupować marki Lidla. Satysfakcja gwarantowana albo zwrot pieniędzy". Firma przedwcześnie zakończyła akcję w związku z licznymi nadużyciami ze strony klientów.

Chodzi o akcję zorganizowaną w listopadzie 2016 roku. Wówczas klienci mogli zwracać produkty Lidla, w zamian otrzymując zwrot pieniędzy. Promocja stała się głośna m.in. z powodu zachowań wielu konsumentów. Dokonywali oni dużych zakupów (sięgających kilkuset złotych), następnie przepakowywali produkty do własnych opakowań, a oryginalne oddawali, odzyskując pieniądze. Lidl bardzo szybko wycofał się z promocji, co według UOKiK było naruszeniem przepisów.

Zgodnie z regulaminem akcji, sieć musiała poinformować klientów o zmianie warunków promocji co najmniej z 7-dniowym wyprzedzeniem. Tak się jednak nie stało, co według UOKiK mogło być nieuczciwą praktyką rynkową.

Lidl w toku postępowania zobowiązał się do usunięcia skutków naruszeń. Powstanie m.in. platforma e-learningowa ze szkoleniami z zakresu ochrony konsumentów oraz kompetencji prezesa UOKiK. Lidl przygotuje także specjalny test, którego zaliczenie skutkować będzie zdobycie certyfikatu oraz bonu rabatowego w wysokości 25 zł. Szkolenie dostępne będzie przez 3 tygodnie pomiędzy 1 września a 15 listopada br.

Oprócz tego Lidl zorganizuje szkolenia dla Rzeczników Konsumentów i pracowników ich biur. Łącznie odbędzie się 8 szkoleń, w ramach których każdorazowo weźmie udział do 35 osób.

Sieć o decyzji będzie musiała poinformować na swojej stronie internetowej, a także zagwarantować dostęp do szkolenia dla konsumentów.

Lidl w toku postępowania wyjaśnił skrócenie czasu obowiązywania promocji zachowaniem części konsumentów. - Zakończenie Akcji Promocji bez zachowania terminu (...) miało na celu zagwarantowanie większości konsumentom prawa do spokojnego i bezpiecznego zrobienia zakupów - brzmi komunikat UOKiK. Lidl wyraził jednak wolę polubownego zakończenia sprawy.

Według UOKiK, w tym momencie nie można stwierdzić, ilu konsumentów zostało poszkodowanych przez wcześniejsze zakończenie akcji. Wielu z nich mogło zrobić zakupy będąc nieświadomym tego, że akcja została zamknięta.

Prezes UOKiK uznał, że część konsumentów skorzystała z promocji w sposób niezgodny z jej założeniami. Mimo to w piśmie wskazał, że firma będąca od lat na polskim rynku, powinna wziąć pod uwagę ryzyko związane z organizacją tego typu promocji i odpowiednio zabezpieczyć się przed nadużyciami.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.