10.02.2023 / 11:15
StoryEditor

UOKiK skontrolował elektronikę użytkową. Wykryto zatrważające przekroczenia zawartości ołowiu i kadmu

Toksyczna elektronika użytkowa (Pixabay)
UOKiK skontrolował oznakowanie sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz to, czy nie są w nim przekroczone dozwolone ilości niebezpiecznych dla zdrowia substancji, takich jak ołów i kadm. Testowano m.in. telefony, słuchawki, tablety dostępne w sklepach i hurtowniach. Zakwestionowano oznaczenia niemal co czwartego produktu. Po badaniach laboratoryjnych stwierdzono przekroczenia zawartości ołowiu lub kadmu w 45 proc. produktów. Rekordy to 600-krotne i 400-krotne przekroczenia normy.

Łącznie kontrola objęto 102 podmioty gospodarcze: 68 sklepów detalicznych, 22 sklepy wielkopowierzchniowe, 12 hurtowni (w tym 4 importerów). Kontrolą objęto 339 ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

10.12.2025 / 10:32
StoryEditor
Lidl sprzedaje hiszpańską szynkę jako „Produkt polski”. Gigantowi grozi 4 mld zł kary
Lidl sprzedaje hiszpańską szynkę jako ”Produkt polski”. Gigantowi grozi 4 mld zł kary (Fot. Lidl Polska + X.com/Bartosz Czarniak)

W sklepach Lidla pojawiała się hiszpańska szynka. Jednak sprzedawano ją w opakowaniach z logo „Produkt polski”. Jaka kara grozi sieci handlowej? Jak Lidl się tłumaczy?

W artykule przeczytasz:

  • W Lidlu hiszpańska szynka sprzedawana z logo „Produkt Polski”
  • IJHARS bada sprawę hiszpańskiej szynki z Lidla
  • Jaki się tłumaczy Lidl?
  • Jaka kara grozi za wprowadzanie zagranicznych towarów z logo „Produkt polski”?
  • Raport IJHARS: Skala nieprawidłowości w oznaczeniach „Produkt polski

W Lidlu hiszpańska szynka sprzedawana z logo „Produkt Polski”

W mediach społecznościowych pojawiły się zdjęcia, na których widać opakowanie szynki wieprzowej marki "Rzeźnik". Jest to marka własna produktów mięsnych sieci Lidl. Na opakowaniu widnieje informacja, że zarówno miejsce chowu trzody chlewnej, jak i uboju to Hiszpania. Jednak na opakowaniu znajduje się także logo „Produkt polski”.

IJHARS bada sprawę hiszpańskiej szynki z Lidla

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) poinformowała wiadomoscihandlowe.pl, że już podjęła działania w celu weryfikacji oznakowania i wyjaśnienia tej sprawy. Kontrole mają być przeprowadzone zarówno w dyskontach Lidla, jak i w zakładzie produkcyjnym, z którego mięso trafiło do sieci. 

– Oznakowanie mięsa przy wykorzystaniu logo „Produkt polski” jest możliwe tylko w przypadku, gdy mięso to zostało pozyskane ze zwierząt urodzonych, chowanych i ubitych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jeżeli choćby jeden z etapów wytwarzania mięsa odbywałby się w innym kraju, np. w Hiszpanii, wówczas umieszczenie na takim mięsie informacji „Produkt polski” jest niedopuszczalne – informuje Joanna Narożniak, główny specjalista ds. mediów w IJHARS. 

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 71% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

05.12.2025 / 08:40
StoryEditor
Jest nowy prezes North Food Polska. Kto stanął za sterami sieci Michała Sołowowa?
Paweł Wojnowski awansował na stanowisko prezesa spółki North Food Polska (fot. za LinkedIn)

Z początkiem grudnia stanowisko prezesa North Food Polska objął Paweł Wojnowski, związany z tą spółką od blisko czterech lat. Wcześniej pracował dla firmy AmRest i marek KFC oraz Pizza Hut.

Spółka North Food Polska, zajmująca się prowadzeniem sieci restauracji pod markami North Fish oraz John Burg, ma nowego prezesa. Od początku grudnia funkcję tę sprawuje Paweł ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

10. grudzień 2025 13:29