02.03.2021/10:48

Usługa delivery nie podbije handlu spożywczego w Polsce. Dyskonty powinny szukać rozwiązań hybrydowych

Zdaniem Agnieszki Górnickiej, prezes agencji Inquiry, usługa delivery nie podbije rynku spożywczego w Polsce, ale ma sens w niszowych zastosowaniach, na przykład dla osób, które z jakiegoś powodu nie mogą zrobić zakupów same.

- W czasie pandemii bywała wykorzystywana przez wiele osób do robienia zakupów dla starszych rodziców czy dziadków. Jednak pod względem znaczenia biznesowego dla dyskontów dużo atrakcyjniejsza wydaje się usługa click & collect, która  w wielu wypadkach jest korzystna i dla klienta, i dla sklepu - tłumaczy Agnieszka Górnicka w komentarzu dla portalu wiadomoscihandlowe.pl.

I dodaje: - Niemniej sądzę, że w przypadku dyskontów należy szukać rozwiązań hybrydowych, wykraczających poza istniejące schematy, tak jak to ma miejsce na rynkach azjatyckich. To tam należy szukać inspiracji.

Ekspertka zauważa, że dyskonty mają możliwość wykorzystania danych ze swoich programów lojalnościowych. Mogłyby także zdecydować się na wdrożenie sprzedaży w modelu subskrypcyjnym, a nawet postawić na integrację z urządzeniami w ramach tzw. Internetu Rzeczy (Internet of Things).

- Dyskonty powinny myśleć o automatyzacji sprzedaży w tych obszarach, gdzie jest ona przewidywalna i powtarzalna. To tutaj można osiągnąć przewagę kosztową, a dotyczy to znacznej części zakupów FMCG. Światy online i offline coraz bardziej się przenikają: są już inteligentne lodówki, inteligentne wózki sklepowe, zautomatyzowana realizacja zakupów itd. - wyjaśnia Agnieszka Górnicka.

W opinii prezes Inquiry, barierą w tym przypadku nie są konsumenci, lecz same sklepy, które nie są przystosowane do zmiany modelu. To z tego powodu nawet wdrożenie kas samoobsługowych staje się dla nich problemem. - A co dopiero, jeśli pomyślimy robotach jeżdżących po sklepie. Nowe sklepy powinny być projektowane z myślą o takiej transformacji, a w Polsce to właśnie dyskonty mają dostateczne zasoby, by wdrażać takie rozwiązania - wskazuje ekspertka.

Agnieszka Górnicka zauważa, że na świecie wiele sieci supermarketowych i hipermarketowych subsydiuje sprzedaż online tylko po to, by nie zostać w tyle. Dla dyskontów decyzja o uruchomieniu sprzedaży internetowej nie jest łatwa.

- Handel online wymaga innej logistyki niż sprzedaż stacjonarna, wiąże się też z kosztami dostawy. Trudno to pogodzić z wysoce zoptymalizowaną działalnością tych sieci. Jednocześnie kanał e-grocery w Polsce jest wciąż słabo rozwinięty, żywność jest jedną z kategorii najrzadziej kupowanych online - podkreśla szefowa Inquiry.

Choć w czasie pandemii, jak zauważa Agnieszka Górnicka, zapotrzebowanie na zakupy spożywcze w internecie bardzo wzrosło, to jednak w przypadku dyskontów na razie bardziej racjonalna okazuje się współpraca z firmami wspierającymi zakupy online, takimi jak Glovo czy Everli. Dopiero w przyszłości być może pojawi się mowa o przejęciu funkcjonującego już e-sklepu, tak jak miało to miejsce w przypadku akwizycji Frisco.pl przez Grupę Eurocash. Wcześniej jednak musieliby się pojawić kandydaci do takich przejęć, a trudno ich dostrzec.

- Jeśli chodzi o dyskonty i sprzedaż online, w Polsce zdecydowanie największy potencjał oferuje obecnie segment non-food. Pamiętajmy jednak, że internet nie zna granic, wszystko może być w zasięgu kliknięcia. Moim zdaniem cały handel tkwi w mentalności sklepu stacjonarnego: tu sklep spożywczy, tam z odzieżą, tam bank, a gdzie indziej biuro turystyczne. Niemniej z punktu widzenia konsumenta chodzi o realizację jakiegoś celu, najlepiej tanio, szybko i wygodnie, a to stwarza nieograniczone możliwości łączenia produktów i usług - podkreśla Agnieszka Górnicka.

Przykłady? - Oglądasz sprzęt sportowy z naszej gazetki? A może chcesz zarezerwować pobyt w górach? Czy wolisz zakup na raty? A tu masz niezbędne ubrania sportowe i przewodnik po najpiękniejszych trasach... i tak dalej. To wprawdzie zdecydowanie pieśń przyszłości, ale jeśli definiujemy strategię dyskontu jako oferowanie konsumentom produktów i usług w niskich cenach, to nie widzę przeszkód do rozwoju w tym kierunku. Zapewne we współpracy z partnerami, tak jak to się dzieje w przypadku usługi delivery - zauważa prezes agencji Inquiry.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także