22.02.2017/20:20

Biedronka przyspiesza z inwestycjami. Sieć otworzy w 2017 r. ponad 100 sklepów i nowe centrum logistyczne

W ubiegłym roku, w rodzimy, portugalski rynek Grupa Jeronimo Martins zainwestowała 158 mln euro ( i było to 33 proc. ogólnej kwoty inwestycji). Na rozwój sieci Pingo Doce firma przeznaczyła 137 mln euro (w tym otwarcie nowego centrum dystrybucji, 14 nowych sklepów, w tym dwóch w innowacyjnym koncepcie PingoDoce&Go). Operator wyremontował także 26 placówek handlowych. Spółka hurtowa Recheio otworzyła nową halę w Sines.

Rozwój pozostałych biznesów grupy, w tym inwestycje na rynku kolumbijskim pochłonęły kwotę 92 mln euro. W 2016 r. w Kolumbii grupa otworzyła 79 sklepów, gdy 2015 r. było to 56 otwarć.

Sprzedaż grupy Jeronimo Martins wzrosła w 2016 r. o 6,5 proc. do 14,6 mld euro (o 9,8 proc. po stałym kursie wymiany). Sprzedaż LFL portugalskiej grupy zwiększyła się o 7,2 proc. Grupa Jeronimo Martins zanotowała wzrost EBITDA o 7,8 proc. do 862 mln euro, zaś zysk netto był na poziomie 593 mln zł.

Sieć Biedronka zanotowała w ub. r. wzrost sprzedaży o 6,3 proc. (o 10,8 proc. w lokalnej walucie) do 9,781 mld euro, przy wzroście LFL o 9,5 proc. Solidny wynik operatora w Polsce, to m.in. efekt wyższej płacy minimalnej i programu 500+, które zwiększyły dochody gospodarstw domowych. Dzięki temu w Polsce zmienił się w przypadku żywności koszyk zakupowy i klienci Biedronki zaczęli kupować droższe produkty spożywcze. Firma podkreśla, że duży w pływ na ubiegłoroczny wynik Biedronki miały innowacyjne kampanie promocyjne oraz zmiany w asortymencie (w tym wprowadzenie wielu nowych produktów).

Ze względu na duże inwestycje planowane na 2017 r. można prognozować, że przychody Biedronki przekroczą w tym roku próg 10 mld euro. 

Grupa Jeronimo Martins zarządza w Polsce siecią ponad 2720 sklepów, które działają w ponad 1000 miejscowości. Planowane ponad 100 nowych otwarć w 2017 r. pozwoli operatorowi zakończyć ten rok z liczbą przynajmniej 2830 placówek.

Warto zwrócić uwagę, że właśnie minął rok od momentu, w który doszło do zmian personalnych we władzach Biedronki. W styczniu 2016 r. dyrektorem generalnym sieci został Luís Araújo (kierujący do tej pory siecią supermarketów Pingo Doce). Wydaje się, że następca Pedro Pereira da Silvy pokazał, że jest skuteczny i poradził sobie na nowym stanowisku, i zupełnie nowym rynku doskonale. Firma uzyskała nie tylko imponujący wynik, ale jednocześnie wprowadziła wiele nowych rozwiązań (od marketingu i promocji, po asortyment), które pozwoliły Biedronce skuteczniej przyciągnąć klienta i zwiększyć koszyk zakupowy. Firma położyła potężny nacisk na potrzeby konsumenta i poprawę doświadczeń zakupowych. Należy jednak wskazać, że Biedronka nie zrealizowała zakładanego planu otwarć sklepów na 2016 r. Przedstawiciele firmy zapowiedzieli, że operator nadrobi te opóźnienia w 2017 r. otwierając ponad 100 sklepów.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • zesranapospolita 23.02.2017

    Niech te wszystkie markety szlak trafi a wy głupie ludzie myślicie że one tu są dla dobra obywatela .

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.