03.12.2020/08:34

W grudniu wzrośnie sprzedaż serów, twarogów i śmietany

Sprzedaż serów twarogowych, sera mascarpone czy śmietany cyklicznie notuje w grudniu istotne wzrosty. Warto pamiętać, że Boże Narodzenie to święto, do którego przygotowania zarówno konsumenci, jak i detaliści rozpoczynają dużo wcześniej.

Większości Polaków trudno wyobrazić sobie świąteczny stół bez sernika, śledzi w śmietanie, zupy grzybowej czy innych dań z dodatkiem lub na bazie nabiału. Nie powinno więc dziwić, że w okresie Bożego Narodzenia najpopularniejsze produkty nabiałowe odnotowują nawet kilkukrotny wzrost sprzedaży. – Polacy lubią gotować. Przed świętami dokonują większych, pakietowych zakupów – w tym produktów mlecznych, dlatego jako producent odpowiadamy na tę potrzebę naszą szeroką ofertą produktów nabiałowych – mówi Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu SM Mlekpol. Zaznacza, że do przygotowania świątecznych potraw idealnie nadają się twarogi sernikowe Mazurski Smak, śmietany i śmietanki Łaciate a także ser mascarpone Mlekpolu.

– Marka Piątnica to gwarancja smaku, składu oraz udanych świątecznych dań. Jako ekspert kategorii niezmiennie stawiamy na nasze bestsellery. W okresie przedświątecznym najlepiej rotują Twaróg Sernikowy OSM Piątnica, Mascarpone z Piątnicy oraz piątnickie śmietany. Świąteczne gotowanie z produktami z Piątnicy zawsze się udaje, a naturalny skład oraz wyjątkowy smak wyrobów z Piątnicy jest gwarancją idealnych wypieków i wyśmienitych potraw na święta – przekonuje Tomasz Głasek, dyrektor handlowy OSM Piątnica. Dodaje on, że spółdzielnia ma w swojej ofercie szeroki asortyment produktów mleczarskich, które zyskały ogromną popularność wśród konsumentów. – Rozpoznawalna marka, jaką jest OSM Piątnica, gwarantuje sukces sprzedażowy i rotację produktów na półce – zapewnia nasz rozmówca.

OSM Piątnica zapewnia także silne wsparcie marketingowe swoich produktów. W okresie przedświątecznym planowane są intensywne działania promocyjne. Piątnica prowadzić będzie szeroko zasięgową kampanię w telewizji oraz na kanałach VOD. Zaplanowane są także działania reklamowe w digitalu, mediach społecznościowych oraz działania PR. Celem kampanii jest komunikacja marki Piątnica, jako niezastąpionej podczas świątecznych przygotowań oraz zapewniającej najwyższą jakość produktów i gwarantującej sukces świątecznych dań.

W okresie przedświątecznym Polacy chętnie sięgają po nabiałowe produkty premium, aby świąteczne potrawy były wyjątkowe. – Sięgając po wszystkie produkty Mlekovita, konsumenci już mają gwarancję, że wybierają asortyment z wyższej nabiałowej półki. I tak na przykład bożonarodzeniowy stół idealnie dopełni deska serów, na której powinny się znaleźć nie tylko sery długodojrzewające z naszej linii premium Diamenty Konesera, a także sery pleśniowe Camembert, Brie i Polish Bleu, Faruki, Gołki Zakopiańskie, paluszki serowe oraz inne sery wędzone, ekologiczne czy z dodatkami smakowymi, jak np. Gouda z czarnuszką lub z kozieradką – wymienia Dariusz Sapiński, prezes Grupy Mlekovita. – Tradycyjny sernik też można przygotować w wersji premium, sięgając po twaróg sernikowy premium 18 proc. Na Polski Stół – dodaje.

Szef Mlekovity zauważa, że na święta Polacy przygotowują wiele wypieków, dlatego produkty nabiałowe, niezbędne do ich przygotowania, cieszą się wielkim zainteresowaniem klientów. Sernik, pieczony w wielu domach na Boże Narodzenie, nie może obejść się bez twarogu, zazwyczaj tłustego lub półtłustego. Bazą tradycyjnych przepisów są twarogi, które wymagają zmielenia, zanim dodamy je do ciasta. Mlekovita oferuje szeroki ich wybór, m.in. twarogi Wiejskie Polskie w kostkach 200 g, twarogi Polskie w klinku 230 g czy twarogi w większej porcji 1 kg. – Mamy w swojej ofercie także twaróg sypki 300 g. Można go wykorzystać jako składnik serników, a także dzięki niemu usprawnić przygotowanie pierogów, makaronów, przekąsek, sałatek, past i dipów – podkreśla Sapiński.

Jak pokazują dane CMR w grudniu 2019 roku względem listopada 2019 roku w sklepach małoformatowych do 300 mkw. sprzedaż wolumenowa serów twarogowych do pieczenia wrosła czterokrotnie, a sam grudzień był odpowiedzialny za 27 proc. wolumenu sprzedaży sera twarogowego do pieczenia. Największą popularnością cieszyły się sery w opakowaniu 1kg – ta pojemność była obecna na 89 proc. paragonów z serem do pieczenia.  

– Grudzień, to także miesiąc, w którym wzrasta dostępność tej kategorii w małym formacie – w grudniu 2019 sery do pieczenia można było spotkać w 4 na 10 sklepów tego typu, podczas gdy w listopadzie kategoria była obecna jedynie w co piątym sklepie małego formatu. Klienci sklepów małoformatowych wydawali średnio 9,50zł na zakup sera do pieczenia – komentuje Renata Jakubowska, ekspertka Centrum Monitorowania Rynku (CMR).

W grudniu 2019 roku liderem kategorii została OSM Włoszczowa odpowiedzialna za 32 proc. wartości sprzedaży serów twarogowych do pieczenia. Drugie miejsce należało do firmy Lactalis, której udziały wyniosły 23 proc. Na trzecim miejscu z wynikiem 12 proc. znalazł się Lacpol. Produkty OSM Włoszczowa cieszyły się także najszerszą dystrybucją w placówkach małego formatu, można je było spotkać w 2 na 10 sklepów tego typu. Najczęściej na paragonach pojawiał się Twaróg na Sernik 1kg (OSM Włoszczowa). Sporą popularnością cieszył się także Twaróg śmietankowy do wypieków 1 kg (Lactalis).

Innym typem sera używanego do przygotowywania świątecznych potraw są sery typu mascarpone czy ricotta. Również one zanotowały wzrosty sprzedaży w grudniu 2019 roku w porównaniu do wcześniejszego miesiąca. – Liczba transakcji dla tego typu produktów w sklepach małoformatowych wzrosła o 43 proc., a liczba kupowanych opakowań o ponad 50 proc. Sery typu mascarpone i ricotta w grudniu 2019 roku można było znaleźć w co trzecim sklepie małego formatu, a na paragonach dominowały opakowania o gramaturze 250 g. Klienci tego formatu sklepów w trakcie zakupów najczęściej do koszyka wkładali Ser Macsarpone 250g z Piątnicy – tłumaczy Jakubowska.

Ekspertka dodaje, że w przypadku śmietany nie było już tak spektakularnych wzrostów, jak dla sera do pieczenia. Wolumen sprzedaży zwiększył się w grudniu 2019 r. w porównaniu do listopada zaledwie o 6 proc. Za połowę tego wzrostu odpowiadały śmietany w opakowaniach 0,5l, których udział w wolumenie sprzedaży kategorii w badanym okresie zwiększył się o ponad 2 proc. kosztem opakowań 0,2l.

– Śmietany są szeroko dostępne w małym formacie sklepów, niezależnie od pory roku można je spotkać w 8-9 na 10 placówkach tego typu. Liderem jeżeli chodzi o rynek śmietany jest SM Mlekpol, który w grudniu 2019 roku był odpowiedzialny za prawie 23 proc. sprzedaży wartościowej kategorii. Na drugim miejscu uplasowała się OSM Piątnica, która w badanym okresie osiągnęła 20 proc. udziałów w wartości sprzedaży. Podium w tej kategorii zamknął Zott z wynikiem ok. 19 proc. – mówi ekspertka CMR.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także