10.11.2020/11:11

W Intermarche idzie nowe. Koncept Intermarche Power zmieni zasady gry w segmencie supermarketów?

Rok 2020 będzie przełomowy dla sieci Intermarché, która zakończyła gruntowną restrukturyzację i wprowadza na rynek nowy koncept supermarketu – Power. Obecnie jest on testowany w pięciu placówkach w różnych regionach Polski. Sieć planuje wprowadzenie konceptu we wszystkich sklepach w ciągu najbliższych trzech lat. Jednocześnie zapowiada, że wkrótce uruchomi przynajmniej pięć nowych supermarketów.

W 2019 r. sieć Intermarche rozpoczęła program gruntownej restrukturyzacji, polegający m.in. na rozwiązywaniu problemów niektórych placówek oraz zamykaniu trwale nierentownych. W jej rezultacie zrezygnowano z ok. 40 lokalizacji. Na koniec września 2020 r. sieć Intermarche liczyła 198 supermarketów. Jak zapewnia Tomasz Walkowiak, członek zarządu Intermarché, program związany z zamykaniem sklepów został już definitywnie zakończony.

- Etap restrukturyzacji został zakończony, niektóre trwale nierentowne placówki musieliśmy zamknąć – łącznie było ich około 40. W pozostałych, o ile występują jeszcze jakieś problemy, są one do rozwiązania, nie są to problemy strukturalne. Nie zakładamy dalszych likwidacji – zapewnił menedżer w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl.

I dodał: – Na przyszły roku planujemy uruchomienie pięciu nowych placówek, budowanych od podstaw, ale będą też przyłączenia.

Ogromne nadzieje francuski operator pokłada w nowym koncepcie Intermarche Power, którego testy prowadzone są już od kilku miesięcy. Pierwsza taka placówka ruszyła w marcu br. w Pabianicach, a obecnie dołączyły do niej cztery kolejne w różnych regionach kraju.

- Intermarche Power to świeży koncept, z którym wiążemy duże nadzieje. Docelowo chcielibyśmy go wprowadzić w całej sieci. Oceniam, że zajmie nam to co najmniej trzy lata. Obecnie rozpoczynamy testy w kolejnych czterech sklepach, każdy z nich zlokalizowany jest w innym regionie – mamy sklep w centrum, kolejne to północ, południe, zachód i wschód – chcemy sprawdzić, czy są jakieś różnice czy uwarunkowania regionalne, poza tym chcielibyśmy, aby każdy z właścicieli mógł zobaczyć ten koncept we własnym regionie – wyjaśnia Tomasz Walkowiak.

Jak wskazuje przedstawiciel sieci Intermarche nowy koncept Power ma na celu nie tylko poprawę miksu asortymentowego czy reorganizację sali sprzedaży, nakierowany jest też na znaczną poprawę produktywności, liczonej jako sprzedaż w przeliczeniu na metr kwadratowy oraz na „roboczogodzinę” – godzinę pracy jednego pracownika. Reorganizacja sali sprzedaży ma zatem spełnić funkcję dwojaką – zwiększyć obroty z metra i zwiększyć efektywność pracy personelu.

Przypomnijmy, że w ramach nowego konceptu zmieniono układ Sali sprzedaży, poszerzono gamę produktów świeżych, bio, fit i dań gotowych, zastosowano dłuższe taśmy kasowe oraz odświeżono szatę graficzną wnętrza i elewacji. Z badań porównawczych przeprowadzonych przez agencję Indago w grudniu 2019 roku i czerwcu br., wynika, że 97 proc. klientów pozytywnie ocenia zmiany zaprezentowane w pabianickim supermarkecie.

Kliknij i przeczytaj więcej na temat sklepu Intermarche Power w Pabianicach. [ZOBACZ OBSZERNĄ GALERIĄ ZDJĘĆ]

- Przeprowadzone przez nas testy pozwoliły nam zmapować wszystkie działania wszystkich pracowników – począwszy od magazyniera, skończywszy na ekspediencie stoiska ladowego czy na kasjerze. Obserwowaliśmy ze stoperem w ręku ścieżkę pokonywaną przez poszczególnych pracowników w ciągu dnia i udało nam się wprowadzić takie udogodnienia, które znacząco skracają drogę i przyspieszają wiele czynności. Niektóre czynności są wykonywane centralnie – np. niektóre produkty, dotychczas pakowane w sklepie, są obecnie pakowane w centrali. Rozszerzamy też ofertę samoobsługową na stoiskach mięsnych, z owocami morza czy garmażeryjnych. W przypadku niektórych produktów – np. ze stoiska cukierniczego – w ogóle odeszliśmy od sprzedaży luzem i oferujemy wyłącznie ciasta pakowane – mówi członek zarządu Intermarche.

I dodaje: - Testujemy wiele rozwiązań, których głównym celem jest zwiększenie produktywności. W czterech placówkach testowych chcemy jeszcze pogłębić i rozszerzyć rozwiązania wdrożone w Pabianicach w zakresie paczkowania – nie tylko produktów pakowanych przez producentów, ale także konfekcjonowanych w naszych magazynach centralnych oraz na zapleczach sklepów. Pozwoli to zachować pewien walor lokalności – przykładowo, w Belgii czy Francji niektóre sklepy samodzielnie konfekcjonują produkty grillowe, popularne w danym regionie. Część sklepów ma też swego rodzaju mikro-zakłady pakujące produkty na ich potrzeby w atmosferze ochronnej, próżniowo czy innymi metodami przedłużającymi trwałość świeżej żywności.

- Chcemy zakończyć wszystkie testy w tych łącznie pięciu placówkach do lutego, następnie wyciągniemy wnioski i rozpoczniemy wdrożenia na szerszą skalę. Proces będzie, według naszych założeń, trwał od początku 2021 r. do końca 2023 r. Docelowo obejmie wszystkie sklepy podsumowuje Tomasz Walkowiak.

W pierwszych trzech kwartałach sieć intensywnie rozwinęła usługę z zakresu e-commerce. W tym okresie ofertę zakupów online – Intermarché Drive – wprowadzono dodatkowo w 39 lokalizacjach i jest ona obecnie dostępna w blisko 50 placówkach. Rozwiązanie Drive umożliwia klientom zamawianie produktów przez stronę internetową oraz ich odbiór w specjalnie wyznaczonej do tego strefie, znajdującej się przed supermarketem. Rozwój usługi z zakresu e-commerce idealnie wpisuje się w aktualne oczekiwania i potrzeby klientów.

– Pomimo trwającej pandemii COVID-19, 2020 rok obfituje w liczne inicjatywy i inwestycje realizowane przez Grupę Muszkieterów i sieć Intermarché. Poza dynamicznym rozwojem e-commerce i zaprezentowaniem nowego konceptu sklepu, w trzecim kwartale br. Grupa Muszkieterów przeprowadziła kampanię „Sprawdzony sposób na własny biznes”, której celem było pozyskanie nowych przedsiębiorców, chętnych do dołączenia do sieci Intermarché. Kampania, która była realizowana wielokanałowo, była także okazją do zaprezentowania oferty sieci zarówno dla franczyzobiorców, jak i potencjalnych partnerów – podkreśla Marc Dherment, dyrektor generalny Grupy Muszkieterów w Polsce.

Sieć supermarketów spożywczych Intermarché, wraz z przymarketowymi stacjami paliw, od stycznia do września 2020 roku wypracowała obroty w wysokości ponad 3,6 miliarda złotych. Obroty like-for-like (na sklepach porównywalnych) pozostają dodatnie pomimo bardzo trudnego drugiego kwartału z lockdownem.

– Około 85 proc. z blisko 200 sklepów sieci Intermarché to placówki, które są zlokalizowane na osiedlach mieszkalnych lub w ich bliskiej okolicy. W związku z tym od początku pandemii obserwujemy w nich wzrost zainteresowania klientów. Gorsze wyniki odnotowują natomiast sklepy mieszczące się w galeriach handlowych oraz na terenach przygranicznych – wskazuje Marc Dherment.

W szczytowym momencie rozwoju sieci Grupa Muszkieterów zarządzała w Polsce ponad 230 sklepami Intermarche – obecnie jest ich ok. 200. Ponadto, w grupie funkcjonuje sieć Bricomarche, licząca w połowie września 2019 r. 168 placówek – są to markety specjalistyczne, oferujące produkty z działów budowanie, dekoracja, majsterkowanie, ogród i rekreacja.


 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także