08.12.2016/09:55

W Polsce działa 115 tys. sklepów spożywczych

Na koniec grudnia 2015 r. w Polsce zarejestrowanych było blisko 361 tys. sklepów (wzrost o 1,7% r/r), z czego 115 tys. (32%) to sklepy ogólnospożywcze, owocowo-warzywne, mięsne, rybne, piekarnie i monopolowe - wynika z danych GUS. Analitycy DM PKO BP spodziewają się, że w ciągu następnych 10 lat liczba sklepów FMCG w strukturze polskiego rynku detalicznego spadnie do poziomu 30%.

Polski rynek FMCG znajduje się obecnie w fazie konsolidacji, niewielkie i niezrzeszone sklepy (które w 2008 r. pokrywały ponad 56% rynku, w 2015 r. stanowiły już zaledwie 41% wszystkich sklepów) tracą na rzecz zorganizowanych i nowoczesnych formatów handlu jak dyskonty, supermarkety, czy nowoczesne formaty convenience.

W ciągu 7 lat dyskonty zwiększyły sprzedaż ponad dwukrotnie, przyczyniając się wraz z supermarketami i sieciami małych sklepów convenience do spadku znaczenia tradycyjnego handlu spożywczego. Eksperci z DM PKO BP spodziewają się dalszego umacniania pozycji dyskontów na polskim rynku, wzrostu w segmencie marketów i rozwoju sieci convenience kosztem sklepów tradycyjnych.

Liczba sklepów dyskontowych w Polsce podwoiła się od 2008 r., co pozwoliło dyskontom na zdobycie dominującej pozycji na rynku detalicznym. Na koniec 2014 r. cztery największe sieci dyskontowe w Polsce (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) posiadały łącznie około 3,7 tys. sklepów, z czego do Biedronki należało blisko 70% tych sklepów.

- W segmencie supermarketów obserwujemy również systematyczny wzrost liczby sklepów, jednak niski poziom koncentracji rynku może okazać się barierą dalszego rozwoju sieci supermarketów - twierdzą analitycy DM PKO BP. Liczba niezależnych sklepów spożywczych spadła do poziomu 100 tys., podczas gdy jeszcze na koniec 2005 r. ich liczby wynosiła blisko 160 tys. Miejsce handlu niezależnego obok średnich i dużych formatów powoli zajmują sieci sklepów franczyzowych i convenience.

Ponad 44% wszystkich sklepów prowadzi sprzedaż w lokalach poniżej 100m2 (małe formaty, sieci franczyzowe, niezrzeszone sklepy osiedlowe, nowoczesne markety convenience – łącznie 41% rynku FMCG). Lokale o powierzchni 100-399m2 (do tej grupy przypisywane są markety) stanowią 13% powierzchni sprzedażowej w Polsce.

W formatach 400-999m2 (16% powierzchni sprzedażowej) najczęściej odnajdują się dyskonty, których udział w strukturze rynku FMCG stanowi aż 26%. Sklepy o powierzchni ponad 1000m2 stanowią ponad 27%, a w ich skład wchodzą supermarkety i hipermarkety, których łączny udział wynosi ponad 33% w strukturze rynku. W relacji struktury rynku do powierzchni sprzedażowej zdecydowanie wygrywają dyskonty.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.