16.10.2018/15:24

W Polsce pojawiło się dwanaście nowych zagranicznych sieci handlowych

Kocca, 1882 Street Coffee, Playmobil czy Ximi Vogue to tylko kilka z 12 nowych, zagranicznych marek sieci handlowych, które zadebiutowały w III kwartale br. na polskim rynku - wynika z danych firmy JLL.

W III kw. 2018 r. na polskim rynku zadebiutowało kilka zagranicznych marek: włoska marka odzieżowa Kocca (Galeria Północna w Warszawie), 1882 Street Coffee (koncept należący do włoskiej sieci Caffè Vergnano; przy Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie), niemiecka sieć Playmobil z szeroką ofertą zabawek (pierwszy sklep w Polsce w centrum handlowym Magnolia Park we Wrocławiu) oraz chińska sieć Ximi Vogue oferująca produkty z sektorów gier, zabawek oraz domu i wnętrza (w Galerii Wileńskiej w Warszawie). W rezultacie, od początku roku łącznie dwanaście nowych zagranicznych sieci zdecydowało się na otwarcie swoich pierwszych sklepów w Polsce.

- Nowym trendem w sektorze handlowym są fuzje i przejęcia, a także nowe formaty wchodzące na rynek. Dla przykładu, portugalska sieć Jerónimo Martins, właściciel sklepów Biedronka, kupiła ostatnio pięć sklepów sieci Piotr i Paweł. Z kolei francuski Carrefour ogłosił plany otwarcia nowych sklepów franczyzowych „Carrefour Bio”. Inni operatorzy spożywczy także ogłaszają nowe pomysły - sieć Auchan testuje nową aplikację Rapid Auchan, a sieć Żabka zaprezentowała niedawno swoją wizję sklepu przyszłości - komentuje Dagmara Filipiak, dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych i Reprezentacji Najemcy, JLL.

Fuzje i przejęcia dotyczą także innych sektorów rynku. Spółka MediaMarktSaturn Polska zakończyła połączenie obu swoich sieci handlowych MediaMarkt i Saturn pod wspólnym szyldem „MediaMarkt”. Z kolei dwie sieci obuwnicze, Gino Rossi i CCC, zawarły umowę o strategicznej współpracy.

Czynsze “prime”  są tradycyjnie najwyższe w Warszawie (do 130 euro/ mkw./ miesiąc). Na większości rynków lokalnych poziom czynszów „prime” wynosi od 42 do 60 euro za mkw. miesięcznie.

Średni poziom pustostanów w centrach handlowych w ośmiu głównych aglomeracjach w kraju wyniósł 3,4 proc. według stanu na koniec I poł. 2018 r.

Rynek inwestycyjny nieruchomości handlowych

- Od początku roku całkowita wartość transakcji inwestycyjnych na rynku handlowym przekroczyła 2,1 mld euro. To już teraz lepszy wynik niż ten zarejestrowany w całym 2017. Co więcej, biorąc pod uwagę dostępność produktu oferowanego na sprzedaż oraz liczbę i wartość transakcji czekających na finalizację, spodziewamy się, że 2018 r. na rynku handlowym zamknie się z rekordowym rezultatem inwestycyjnym - ponad 3 mld euro - komentuje Adam Kiernicki, dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.