23.09.2020/21:02

W sklepach na stacjach paliw rośnie oferta produktów vege

Dostępność produktów wegetariańskich i wegańskich na polskim rynku dynamicznie wzrasta. Od sierpnia zeszłego roku do lipca tego roku aż 13 proc. nowości pojawiających się na polskim rynku oznaczonych było jako roślinne czy wegańskie. Ten trend nie omija sklepów i restauracji na stacjach paliw.

Chociaż w okresie największych obostrzeń związanych z pandemią produkty wegetariańskie podobnie jak reszta oferty gastronomicznej na stacjach benzynowych cieszyły się chwilowo mniejszym zainteresowaniem klientów, to jednak od czasu łagodzenia obostrzeń ich sprzedaż znów rośnie. Co więcej, według danych Mintel zagrożenie Covid-19 sprawiło, że 20 proc. Polaków zaczęło postrzegać dietę roślinną jako bardziej atrakcyjną. Perspektywy rynku produktów bezmięsnych wyglądają obiecująco.

– Widzimy, że zainteresowanie produktami wegetariańskimi i wegańskimi stale rośnie, dlatego w ramach naszej marki własnej deli by Shell, na stacjach pojawia się oraz więcej produktów dla osób, które chcą ograniczyć spożywanie mięsa. Przykładowo, są to: bagietka z kremowym hummusem bez konserwantów i grillowanymi warzywami lub z jajkiem, focaccia 4 sery z suszonymi pomidorami i rukolą czy nasza wrześniowa nowość, kanapka Bella Ciao z mozzarellą i rukolą – mówi Andrzej Nos, category manager w Shell Polska. Zaznacza przy tym, że jego firma chce używać składników ze zrównoważonych źródeł, dlatego w wegekanapce i innych produktach wykorzystywane są jajka od kur z wolnego wybiegu.

W czerwcu Shell Polska wprowadził również Lunch Vege. Jest to kompozycja pieczonej ciecierzycy i dyni, hummusu, kaszy bulgur ze świeżą natką pietruszki oraz pestkami dyni i granatu, przełamana sosem cytrynowym. Inna propozycją jest przekąska warzywna – WarzywneGO. Wszystkie produkty wegetariańskie i wegańskie są oznaczone dodatkowym symbolem w menu, na etykiecie cenowej i opakowaniu (zielony listek – oferta wegetariańska, dwa zielone listki – oferta wegańska). – Na wielu stacjach rozszerzyliśmy ofertę gastronomiczną o koncept „Jesz co chcesz”, gdzie klient decyduje o smaku i składnikach swojej kanapki. Jest to świetne rozwiązanie zarówno dla osób spożywających mięso, jak i wegetarian, ponieważ pozwala skomponować przekąski dobierając swoje ulubione składniki – komentuje nasz rozmówca.

– Z myślą o wegetarianach wprowadziliśmy do menu trzy rodzaje świeżych, przygotowywanych na miejscu zapiekanek. Oferujemy również świeże kanapki, które występują m.in. w wariancie włoskim – z mozzarellą, suszonymi pomidorami, pesto bazyliowym i suszoną bazylią lub tradycyjnym – z warzywami i żółtym serem. Wśród dań obiadowych dostępnych w menu Caffe Moya osoby, które nie jedzą mięsa znajdą tradycyjne pierogi ruskie, klasyczną pizzę margheritę oraz frytki – mówi Agata Stanicka, zastępca dyrektora ds. operacyjnych sieci Moya.

Podkreśla ona, że sieć z zaciekawieniem przygląda się rosnącemu zainteresowaniu produktami wegeteriańskimi wśród klientów. Zdradza, że obecnie trwają intensywne pracuje nad rozszerzeniem menu w Caffe Moya o tego rodzaju produkty. Już wkrótce w punktach gastronomicznych pojawią się nowe oferty śniadaniowe, w tym tosty, wrapy i vege burgery.
– Nasza oferta nieustannie ewoluuje. Zmieniamy nie tylko menu, ale również ekspozycję. Od niedawna zaczęliśmy stosować oznaczenia informujące o produktach przyjaznych wegetarianom oraz o produktach nie zawierających glutenu. Klient ma mało czasu na zastanawianie się czy na zapiekance, pod kołderką sera nie ma przypadkiem jakiegoś mięsa, albo czy w pierogach farsz jest przygotowywany bez użycia tłuszczów zwierzęcych – wskazuje Stanicka.

Na większości stacji Lotosu dostępne są zapiekanki typu margherita oraz panini z pieczarkami i serem. Tam, gdzie wdrożono nowy koncept Cafe Punkt znaleźć można też burgery i wrapy z burakiem czy hot dogi z cieciorki, a w restauracjach – risotto z zielonymi warzywami. Dodatkowo, na stacjach typu MOP, w ofercie jest hot dog wegański.

Mikołaj Szlagowski, kierownik działu komunikacji zewnętrznej w Grupie Lotos, zwraca uwagę, że na 37 stacjach paliw sieć oferuje klientom produkty marki Subway, która w ostatnim czasie wprowadziła atrakcyjne propozycje wegetariańskie, takie jak np.: ser czy kotlet z buraka i fasoli. – Niezależnie od składnika przewodniego, produkty Subway wypełnione są świeżymi warzywami oraz dowolnie wybranym sosem. W ofercie dressingów proponujemy klientom opcje wegańską Garlic Aioli. Wszystkie zamówienia przygotowywane są w formie kanapek, wrapów lub sałatek, w zależności od preferencji gości – zauważa przedstawiciel Lotosu.

Dodaje, że w przypadku oferty sklepowej, operator współpracuje z kluczowymi producentami na rynku. – Posiadamy m.in. bogatą ofertę produktów Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej – akcentuje Szlagowski.

Nielsen przewiduje wzrost kategorii alternatyw mięsa w Europie o 10 proc. rocznie. – Coraz silniejsze zainteresowanie roślinną dietą powodowane jest m.in. rosnącą świadomością wpływu produkcji mięsa i pozostałej żywności pochodzenia zwierzęcego na środowisko – szczególnie wśród młodego pokolenia, oraz troską o zdrowie własne i bliskich wzmocnioną w ostatnim czasie wybuchem pandemii – komentuje Sabina Sosin, head of people and development Kampanii RoślinnieJemy.

Ekspertka wskazuje, że zgodnie z wynikami badań rynku, najbardziej pożądane przez wegan i wegetarian produkty roślinne, to obecnie: sery, dania gotowe, ale także alternatywy jaj i owoców morza. Konsumentom zainteresowanym kategorią brakuje na rynku m.in. alternatyw dla ryb oraz większej różnorodności dań obiadowych. Jak podkreśla Sosin, Polacy oczekują też większej ilości roślinnych słodkości - 38 proc. respondentów kupujących na co dzień ciasta z chęcią zobaczy na półkach więcej wyrobów niezawierających w składzie nabiału.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także