19.08.2014/22:00

Warto mieć terminal

Liczba terminali akceptujących karty płatnicze w placówkach handlowo-usługowych w całej Polsce przekracza 330 000. To duży sukces, szczególnie że rozwój płatności bezgotówkowych w Polsce zaczął się znacznie później niż w bardziej rozwiniętych gospodarkach zachodnich.

Akceptowanie płatności kartami to wymierne korzyści dla obydwu stron transakcji, czyli sprzedawcy i klienta. Dla detalisty najważniejsze to wzrost przychodów (klienci – indywidualni i firmowi – nie są ograniczeni ilością gotówki, jaką mają przy sobie), przyspieszenie obsługi (szczególnie dzięki przyjmowaniu płatności kartami zbliżeniowymi) oraz mniejsze ryzyko związane z przechowywaniem i obsługą gotówki.

Bezpieczeństwo

Detalista akceptujący płatności kartami – o ile tylko dochował procedur określonych w umowie z agentem rozliczeniowym – ma pełną gwarancję otrzymania zapłaty za swój towar lub usługę. Płatności kartami są przy tym zabezpieczone na wielu poziomach dzięki zastosowaniu technologii mikroprocesorowej i międzynarodowego standardu EMV. Mikroprocesor na karcie działa jak mikrokomputer: pozwala ukryć i zabezpieczyć część danych przed odczytem, ale przede wszystkim dla każdej transakcji tworzy unikalne, cyfrowe podpisy, stosując do tego zaawansowane techniki kryptograficzne. Tak podpisane transakcje są weryfikowane przez organizację płatniczą (np. Visa) i bank­‑wydawcę karty, a technologie wykorzystane do zabezpieczenia transakcji uniemożliwiają ich fałszowanie bądź naśladowanie. W standardzie EMV działają w Polsce już wszystkie elektroniczne terminale płatnicze instalowane w placówkach usługowo­‑handlowych i wszystkie bankomaty, a niemal każda karta Visa wydana przez banki członkowskie Visa Europe w Polsce posiada mikroprocesor.

Ograniczanie szarej strefy

Płatności bezgotówkowe to nie tylko wygoda i bezpieczeństwo – to również wymierny sposób ograniczania tzw. szarej strefy, co jest istotne nie tylko z perspektywy gospodarki kraju, ale też każdego uczciwie działającego przedsiębiorcy. Wg badań wykonanych na zlecenie Visa przez niezależnych ekspertów, wzrost skali płatności elektronicznych o 10 proc. w ciągu czterech kolejnych lat przekłada się na spadek szarej strefy o 4 do 6 proc. Bez rozwoju płatności elektronicznych szara strefa w Polsce w latach 2004­‑2008 byłaby większa o ponad 23 mld euro, co wtedy stanowiło ponad 30 proc. oficjalnego PKB naszego kraju.

Przedsiębiorcy też płacą kartami

Kartami płacą i chcą płacić nie tylko klienci indywidualni, ale także mali i średni przedsiębiorcy (MŚP) – ogromna rzesza potencjalnych klientów każdego sprzedawcy (w Polsce działa obecnie ok. 1,7 mln firm z tego sektora). Wg badań Visa przeprowadzonych w ostatnich latach mali i drobni przedsiębiorcy odchodzą od starego, „tradycyjnego” modelu prowadzenia działalności, z dominującą rolą gotówki, w stronę bardziej nowoczesnego, elektronicznego modelu, w którym zaczynają oddzielać finanse osobiste od firmowych i są coraz bardziej skłonni płacić za firmowe wydatki kartami zamiast gotówką.





W przeszłości jednym z powodów, dla których część detalistów nie chciała przyjmować płatności kartami, mogły być stosunkowo wysokie koszty. Obecnie sytuacja uległa znaczącej zmianie – ustawowo ograniczony został jeden z elementów kosztu obsługi płatności kartowych (tzw. opłata interchange), a na polskim rynku działa już nie kilku, ale kilkunastu agentów rozliczeniowych, co stymuluje konkurencję. Każdy przedsiębiorca powinien więc znaleźć ofertę odpowiadającą jego potrzebom i oczekiwaniom.



W kolejnych artykułach napiszemy o takich aspektach związanych z płatnościami kartowymi, jak: płatności zbliżeniowe (w których Polska jest w Europie zdecydowanym liderem), usługi dodatkowe, (np. wypłata gotówki bezpośrednio z kasy sklepowej podczas zakupów opłacanych kartą), czy płatności nowej generacji – internetowe i mobilne, dokonywane za pomocą smartfona.



(AU)

Wiadomości Handlowe, Nr 8 (137) Sierpień 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.