26.02.2021/15:00

Dyskonty i supermarkety zdominowały polski rynek i mają już ponad 50 proc. udziałów w rynku detalicznym [NielsenIQ]

Z pandemią najlepiej radzą sobie supermarkety, dyskonty i średnie placówki. W gorszej kondycji znalazły się najmniejsze sklepy i hipermarkety – wynika z webinaru NielsenIQ „2020 – zmiany w liczebności i strukturze handlu detalicznego”.

Z danych firmy Nielsen IQ wynika, że największy udział w obrocie wartościowym handlu wielkoformatowego oraz małoformatowego w Polsce mają dyskonty i supermarkety, w rękach których jest obecnie 53 proc. rynku, udziały hipermarketów spadły w 2020 r. do 10 proc. Pozostała część rynku, czyli 37 proc. należy do sklepów, których powierzchnia jest mniejsza niż 400 mkw., czyli dużych i małych sklepów spożywczych, placówek specjalistycznych oraz kiosków i stacji paliw.

Dla kontrastu warto dodać, że w Niemczech dyskonty i supermarkety mają aż 75 proc. rynku, zaś udział hipermarketów to 24 proc. Zupełnie odwrotną sytuację mamy we Francji gdzie rządzą hipermarkety, do których należy 64 proc. rynku, zaś do dyskontów należy jedynie 30 proc. udziałów rynkowych. W obu krajach udziały rynkowe sklepów małoformatowych są marginalne.