09.11.2016/06:19

We wrześniu obroty w sklepach małoformatowych wzrosły o 10 proc.

Według danych Centrum Monitorowania Rynku we wrześniu 2016 r. obroty sklepów małoformatowych o powierzchni do 300 mkw. były o 10% wyższe niż rok wcześniej, mimo iż liczba transakcji wzrosła w tym czasie tylko o 2%. W porównaniu z sierpniem liczba transakcji obniżyła się o 2%, natomiast wartość sprzedaży – o 4%.

Dość wysokie temperatury utrzymujące się w pierwszej połowie miesiąca przełożyły  się  na  dobre  wyniki  kategorii  typowo  letnich,  takich  jak  piwo, napoje czy lody. We wrześniu piwo w sklepach małoformatowych kupiło o 4% więcej klientów niż wcześniej, a wydatki na tę kategorię wzrosły o 9%.  Dużo lepiej niż przed rokiem sprzedawały się też wódki smakowe (wzrost wartości sprzedaży o 18%), wino stołowe, a także whisky.

W ostatnim miesiącu liczba transakcji zakupu napojów była tylko nieznacznie niższa niż w sierpniu i aż o 9% wyższa niż we wrześniu 2015 r. Największe wzrosty wartości sprzedaży w ujęciu rdr zaraportowano dla kategorii napojów izotonicznych  (wzrost  o  34%),  napojów  energetyzujących,  a  także  wody czystej (+12%).

Mniejszą  popularnością  niż  przed  rokiem  cieszyły  się  natomiast  napoje gorące, takie jak kawa i herbata – w porównaniu z wrześniem 2015 r. kupiło je o 10% mniej klientów, a łączne wydatki na tę kategorię spadły o 5%.

We wrześniu tradycyjnie kończy się sezon na lody, wzrasta natomiast zainteresowanie innymi słodkimi przekąskami. W tym roku dzięki ładnej pogodzie we wrześniu liczba paragonów z tą kategorią w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o około 50% wyższa niż rok wcześniej. W porównaniu z sierpniem zarówno wartość sprzedaży, jak i liczba transakcji zakupu lodów zmniejszyły się o około 30%. W tym czasie zwiększyły się natomiast wydatki na czekoladę (wzrost o 10%), batony (o 18%) oraz wafelki impulsowe.

Zmiana pór roku jest też widoczna w wynikach sprzedaży innych sezonowych kategorii, które mają niewielkie znaczenie dla całkowitych obrotów sklepów małoformatowych.  We  wrześniu  liczba  transakcji  zakupu  cukru  żelującego była o 40% niższa niż miesiąc wcześniej, wyraźnie wzrosła natomiast sprzedaż preparatów przynoszących ulgę w typowo jesiennych dolegliwościach, takich jak środki na kaszel, katar czy ból gardła.

We wrześniu średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych wyniosła 12,02 zł, o 2% mniej niż w sierpniu i o 7% więcej niż we wrześniu 2015 r.

Sklepy  małoformatowe  do  300  m  kw.  obejmują:  małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.