25.05.2017/10:30

Węglowodanofobia uderzyła w producentów makaronu! Trendy prozdrowotne to wyzwanie dla branży

Makaron od dawna stanowił podstawę włoskiej kuchni, ale wygląda na to, że konsumenci z Italii mówią tej tradycyjnej potrawie „Pasta la Vista”. Z najnowszych badań firmy Mintel wynika, że skumulowana roczna stopa wzrostu sprzedaży makaronu (ang. compound annual growth rate, CAGR) wyniosła w latach 2011–2015 –2%, a w 2016 r. wielkość jego sprzedaży spadła do 908 100 ton.

Wyniki badań firmy Mintel wskazują, że przyczyną zmian w podejściu do narodowej włoskiej kuchni są względy zdrowotne. Prawie jedna czwarta (23%) Włochów deklaruje, że ograniczają ilość makaronu w diecie ze względu na zdrowie. W grupie konsumentów powyżej 55. roku życia odsetek ten wzrasta do 28%.

Choć spożycie makaronu w przeliczeniu na osobę jest we Włoszech nadal największe na świecie, popularność tej tradycyjnej bazy włoskich dań spada. Jak dowodzą badania firmy Mintel, spożycie makaronu na osobę w tym kraju spadło: w 2016 r. wyniosło 15,2 kg, podczas gdy w 2011 r. sięgało 17,0 kg. Zmieniają się także upodobania smakowe konsumentów. W 2015 r. tylko 7% Włochów przyznawało, że jedli kiedykolwiek makaron bezglutenowy. 13% konsumentów jadło makaron organiczny, a 36% — pełnoziarnisty. W 2016 r. z makaronem bezglutenowym miał do czynienia już co trzeci Włoch (jadło go 33% badanych), przy czym 8% jadało go co najmniej raz w tygodniu. 63% badanych spożywało makaron organiczny — 21% raz w tygodniu lub częściej.  Aż 75% ankietowanych jadło lub wykorzystywało makaron pełnoziarnisty, a 30% konsumentów robiło to co najmniej raz na siedem dni.

Choć Włosi odwracają się od tagliatelle, pappardelle i fettuccine, badania firmy Mintel wskazują, że nadal pozostają oni jednym z trzech narodów spożywających najwięcej makaronu na świecie. W 2016 r. więcej zjedli go tylko Brazylijczycy (1 223 500 ton) i Rosjanie (1 184 900 ton).

- Na sprzedaż makaronu wpływają negatywnie obawy związane ze szkodliwością zdrowotną spożywania węglowodanów. Widać to zwłaszcza we Włoszech, gdzie sprzedaż detaliczna tej grup produktów stale spada od 2009 r. Rosnąca popularność produktów białkowych i popularyzacja diet niskowęglowodanowych to dla producentów makaronu prawdziwe wyzwanie. Konsumenci zastępują go bowiem produktami uważanymi za zdrowsze lub bardziej pomocne w kontrolowaniu masy ciała. Na postrzeganie makaronu przez konsumentów pozytywnie wpłynie więc opracowywanie nowych produktów, skoncentrowanych na zdrowym żywieniu i wpisujących się w rosnące zainteresowanie żywnością bezglutenową  - mówi Jodie Minotto, analityk globalnego rynku żywności i napojów w firmie Mintel.

Miłość do makaronu słabnie jednak nie tylko we Włoszech. „Węglowodanofobia” oddziałuje na sprzedaż na całym świecie. Z badań firmy Mintel wynika, że w Wielkiej Brytanii wskaźnik CAGR dla makaronu wyniósł w okresie od 2011 do 2015 r. –2%. W Australii, Kanadzie, Francji i USA utrzymywał się zaś na poziomie zerowym. 
  
Choć na rynku globalnym producenci makaronu borykają się z problemami, w Polsce jego spożycie nieznacznie rośnie. Przewiduje się, że w 2017 r. spożycie makaronu w przeliczeniu na osobę osiągnie poziom 4,7 kg (w 2016 r. wartość ta wyniosła 4,6 kg). 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.