21.03.2017/17:06

Wielka dystrybucja przeciwna ograniczeniu handlu w niedzielę

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji podtrzymuje negatywne stanowisko w sprawie ograniczenia handlu w niedzielę, mając na względzie dobro polskiej gospodarki oraz ochronę miejsc pracy, które powstały dzięki dynamicznemu rozwojowi sektora handlu w Polsce.

„Według raportu PwC z listopada 2016 r. po wprowadzeniu ograniczenia handlu w niedziele obroty w sektorze handlu detalicznego spadną o ok 9,6 mld zł. Szczególnie odczuje to branża odzieżowa, sklepy sprzedające artykuły gospodarstwa domowego itp. Polacy pracują coraz dłużej i z tego powodu wybierają zakupy w weekendy, dlatego obrót z niedzieli nie rozłoży się na 6 pozostałych dni tygodnia. Spadek obrotów spowoduje oszczędności i cięcie kosztów, co uderzy w całe otoczenie biznesowe handlu, w pracowników, dostawców i firmy współpracujące oraz w wygodę polskiego konsumenta. Negatywne skutki odczuje cały łańcuch dostaw, ze względu na zmniejszenie wielkości zamówień i ilości asortymentu w sklepach. To przełoży się na niższe przychody polskich producentów i przetwórców żywności. Należy się również spodziewać spadku sprzedaży przygranicznej i utraty wpływów z tytułu „turystyki zakupowej”, która odbywa się w Polsce w soboty i niedziele. Jak podaje PwC bezpośrednie straty Skarbu Państwa szacowane są na 1,8 mld złotych.”

„Podkreślić trzeba, że Węgry wycofały się z zakazu handlu w niedziele z powodu bankructw małych sklepów, którym drastycznie zmniejszyły się obroty po wyłączeniu jednego dnia handlowego.”

Zdaniem POHiD „wprowadzenie ograniczenia handlu w niedziele wpłynie negatywnie na rynek pracy, szczególnie w małych miastach. Utrudni to dostęp do rynku pracy młodym ludziom i studentom, dla których ten dzień jest kluczowy w zarobkowaniu. Zakaz uderzy również w osoby powyżej 50. roku życia, szczególnie w kobiety, którym już teraz znacznie trudniej jest znaleźć pracę. Może to oznaczać znaczne uszczuplenie dochodów wielu polskich rodzin.”

Przedstawiciele Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji podkreślają, że „najnowsze badania przeprowadzone przez Millward Brown, 79 proc. Polaków decyduje się na niedzielne zakupy, a blisko połowa (43 proc.) pracuje tego dnia tak jak w inne dni tygodnia.”

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.