22.09.2020/18:55

Wildberries stworzy platformę handlową dla europejskich dostawców

Przez kilka miesięcy pracy w Polsce, firma ponad dwukrotnie zwiększyła asortyment do 32 tys. marek, otworzyła nowe punkty odbioru zamówień i uruchomiła aplikację mobilną. W planach kolejne projekty – mówi w rozmowie w wiadomoscihandlowe.pl Wiaczesław Iwaszczenko, dyrektor ds. rozwoju Wildberries. 

Ile czasu zajęło przygotowanie platformy Wildberries i uruchomienie sprzedaży w Polsce?

Rozpoczęcie sprzedaży w Polsce było pierwszym krokiem Wildberries na ścieżce rozwoju w Unii Europejskiej i przygotowanie do niej zajęło około roku. Rozważając różne drogi wejścia na rynek unijny, skupiliśmy się na krajach Europy Wschodniej, w szczególności na Polsce. Kraj posiada atrakcyjne położenie geograficzne, dogodne dla logistyki towarów.

Kto obsługuje platformę w Polsce?

W Polsce działa lokalne przedstawicielstwo Wildberries, które obsługuje wszystkie lokalne procesy biznesowe.

Jakie macie plany rozwojowe do końca tego roku?

Mogę powiedzieć, że naszym głównym celem jest budowanie biznesu, na czele którego są nasi klienci i dostawcy. Ważnym elementem strategii Wildberries jest rozwój współpracy z polskimi producentami i przedsiębiorcami, zwłaszcza ze średnimi i małymi firmami. Dlatego planujemy zainwestować w tworzenie nowych projektów usługowych dla partnerów: obecnie rozwijamy specjalny portal handlowy dla europejskich dostawców.

Przez kilka miesięcy pracy firmy w Polsce udało nam się skrócić czas realizacji zamówień, ponad dwukrotnie rozszerzyć asortyment do 32 tys. marek, otworzyć nowe punkty odbioru zamówień oraz uruchomić aplikację mobilną, za pomocą której można zrobić zakupy na Wildberries podczas spaceru, spotkania lub w drodze do pracy. Będziemy nadal rozwijać usługę dla naszych klientów – będziemy nadal skracać czas dostaw i poszerzać asortyment towarów dostępnych dla naszych klientów.


Poza Polską Wildberries działa też m.in. na Słowacji, Białorusi, w Kazachstanie, Kirgistanie i Armenii. Czym różni się prowadzenie działalności w tych krajach? Gdzie łatwiej jest pracować pod względem warunków biznesowych?

Nie do końca prawidłowe byłoby stwierdzenie, że prowadzenie biznesu na jednym z rynków jest dużo łatwiejsze niż na innych. Każdy z krajów, w których obecnie działa Wildberries, ma swoją specyfikę pod względem ustawodawstwa, zasięgu internetu, dostępności płatności bezgotówkowych, logistyki, preferencji konsumentów i wiele innych uwarunkowań. Wejście na rynki zagraniczne jest ważnym elementem strategii rozwoju firmy, dlatego rozwój na każdym z nich wymaga od nas znaczącego wkładu w opracowanie i dostosowanie modelu biznesowego.

Czym się różnią konsumenci w poszczególnych krajach?

Ogólnie rzecz biorąc, portret kupującego Wildberries ze wszystkich siedmiu krajów naszej obecności jest dość podobny. W większości przypadków są to kobiety w wieku od 18 do 44 lat i mężczyźni w wieku od 25 do 34 lat. Jednocześnie chciałbym bardziej szczegółowo omówić naszych klientów z Polski. Polacy coraz częściej robią zakupy w sklepach internetowych.

Chcą spędzać mniej czasu w sklepach i centrach handlowych, a więcej - z rodziną, na robieniu tego, co kochają, na samokształceniu czy uprawianiu sportu. Ponadto sklep internetowy może zaoferować kupującemu prawie nieograniczoną półkę detaliczną z dużą liczbą marek, w przeciwieństwie do sklepu detalicznego, który ma ograniczony rozmiar fizyczny. Z badań analityków wynika, że polscy klienci wolą kupować przez internet ubrania, buty i akcesoria, sprzęt AGD i RTV, artykuły dziecięce, a najaktywniejszymi klientami sklepów internetowych są młodzi odbiorcy.

Główna różnica w stosunku do kupujących z innych krajów polega na tym, że mieszkańcy Polski wolą częściej zamawiać towary z dostawą do domu, niż odbierać zamówienia w punktach odbioru osobistego lub automatach paczkowych.

Wildberries to duży międzynarodowy internetowy detalista - marketplace, który istnieje na rynku od 15 lat. Firma działa w kilku krajach: Rosji, Polsce, na Słowacji, Białorusi, w Kazachstanie, Kirgistanie, Armenii i od 21 września tego roku na Ukrainie. Obroty Wildberries w 2019 roku wzrosły o 85 proc. do 3,4 mld dolarów, a w pierwszej połowie 2020 roku - o 97 proc. do 2,5 mld dolarów. Od maja 2020 roku w Wildberries przetwarzanych jest codziennie 780 tys. zamówień. Firma posiada łącznie ponad 25 tys. punktów odbioru zamówień. Asortyment Wildberries obejmuje odzież i obuwie, akcesoria, kosmetyki, produkty dla dzieci, sprzęt AGD i elektronikę oraz wiele innych. Platforma ma ponad 33,5 mln użytkowników.
 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także