20.01.2016/19:03

Wózki sklepowe są brudne

Pracownik jednego z wrocławskich hipermarketów spożywczych przyznał, że wózki nie były nawet raz myte, odkąd tam pracuje. A pracuje trzy lata…

Zbigniew Kargul, wynalazca i właściciel patentu dezynfekującej myjki do wózków sklepowych, chciał zainteresować swoim urządzeniem super­‑ i hipermarkety. Obdzwonił ponad 30 central polskich i zagranicznych sieci – odpowiedź przyszła od dwóch (zagranicznych). W jednej zapytali o cenę, i na tym korespondencja się urwała, w drugiej powiedzieli, że się odezwą za kilka miesięcy (jeszcze nie minęły). Reszta nie chciała rozmawiać. – Nie interesowała ich ani zasada działania urządzenia, ani koszt, nie zadawali żadnych pytań. Mam potwierdzenia, że odczytali moje e­‑maile, ale mało kto na nie odpowiedział – mówi Zbigniew Kargul. Jego trud nie poszedł jednak na marne, bo dużo się dowiedział o tym, jak hipermarkety dbają o wózki.

Trzeba myć i dezynfekować
Mogłoby się wydawać, że brak zainteresowania ofertą Zbigniewa Kargula wynika z tego, że sklepy nie mają problemu z utrzymaniem swoich wózków w czystości. Jednak z tego, co mówi Zbigniew Kargul, wynika co innego. – Mam wrażenie, że brudne wózki to dla sieci nieważny temat. Za mycie odpowiada zazwyczaj zewnętrzna firma sprzątająca, która dba o czystość całego sklepu, także podłóg, mebli itd. Firmy nie wywiązują się jednak z tej części umowy, która dotyczy mycia wózków, bo nie mają odpowiednich urządzeń – mówi wynalazca. Jeden z menadżerów zachodniej sieci przyznał, że to, czy wózki są czyste, to nie jego sprawa, bo od tego mają firmę. W innym sklepie Zbigniew Kargul dowiedział się od pracownika, że wózki nie były myte, odkąd ten tu pracuje. A pracuje trzy lata.

Urządzenie Zbigniewa Kargula działa na nieco innej zasadzie niż tradycyjna myjka ciśnieniowa. Jest to krótki tunel, w którym zamontowane dysze spryskują wózek w kilku płaszczyznach. Do podłączenia maszyny wystarczy utwardzony plac z ujęciem wody i dostępem do ujścia kanalizacyjnego. Urządzenie nie tylko myje, ale i dezynfekuje wózki. Maszyna kosztuje około 12 000 zł netto. Firma oferuje również wynajem za kilkaset złotych miesięcznie – dla hipermarketu niewiele. Brak odzewu przedsiębiorca tłumaczy tym, że sklepy luźno traktują problem. A to z kolei – jego zdaniem – wina przepisów. Za brudne wózki grożą stosunkowo mało dotkliwe kary.

Właściciel sklepu sam decyduje

Prawo mówi, że wózki i koszyki sklepowe, które mają kontakt z żywnością, muszą być czyszczone oraz – w miarę potrzeby – dezynfekowane. Jednak sformułowania zawarte w przepisach są mało precyzyjne, bo co to znaczy, że przedsiębiorca jest zobowiązany do utrzymania „właściwej” czystości sprzętu, która „nie będzie powodowała zagrożenia dla zdrowia konsumenta”. Z kolei częstotliwość mycia przedsiębiorca powinien określić „w procedurach dobrej praktyki higienicznej”. Ponadto właściciel sklepu powinien udokumentować, że proces mycia jest przeprowadzany w sposób skuteczny. Ale jak? Przepisy prawa żywnościowego nie określają sposobu mycia i dezynfekcji wózków i koszyków sklepowych, więc przedsiębiorca, tworząc tę procedurę, sam decyduje o sposobie ich czyszczenia i dezynfekcji.

Jeśli kontroler sanepidu uzna, że przedsiębiorca nie przestrzega wymagań higienicznych, sklep może zostać ukarany grzywną w maksymalnej wysokości 1000 zł.



Czego to nie ma na wózkach…
Amerykańscy naukowcy na sklepowych wózkach największych sieci detalicznych w Stanach Zjednoczonych znaleźli ślady śliny, śluzu, moczu, fekaliów, krwi i soków z surowego mięsa, a także bakterie salmonelli i E. coli. Dowiedziono również, że rączka sklepowego wózka jest siedliskiem szerszej palety zarazków niż publiczna toaleta.



42 mandaty, jedno upomnienie
Podczas przeprowadzonej w pierwszej połowie ub.r. kontroli czystości wózków i koszyków w 706 sklepach województwa wielkopolskiego kontrolerzy sanepidu wystawili 42 mandaty na kwotę 9300 zł oraz jedno upomnienie. Najczęściej występującymi nieprawidłowościami były: brudne, zniszczone koszyki i wózki oraz brak procedur i instrukcji dotyczących mycia i dezynfekcji.



(HUW)

Wiadomości Handlowe, Nr 1 (151), Styczeń 2016

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.