21.10.2020/13:31

Auchan królem niskich cen, Biedronka na drugim miejscu. Co dzieje się z Lidlem?

Wrześniowy raport Koszyka Zakupowego ASM Sales Force Agency zamyka trzeci kwartał roku 2020. Podstawowe produkty szybkozbywalne po wakacjach staniały. Ponownie podrożały jednak zakupy w internecie.

– Jesienna fala wzrostu liczby zachorowań i związane z nią ograniczenia sanitarno-epidemiologiczne skłaniają konsumentów do rozważnych zakupów, szczególnie że przez wzrost kosztów energii i transportu, w sklepach jest ogólnie drożej. Jednak jak wynika z naszego badania, sieci handlowe, by przyciągnąć klienta, oferują podstawowe produkty codziennej potrzeby w konkurencyjnych cenach lub obejmują je promocjami - mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Średnia cena koszyka zakupowego była niższa względem sierpnia o 3,31 zł (1,43 proc.) i wyniosła we wrześniu 227,91 zł. Najdroższe ponownie okazało się e-grocery, przy czym za zakupy online musieliśmy zapłacić aż o 11,01 zł (4,29 proc.) więcej niż w sierpniu (267,42 zł vs. 256,41 zł). Najtańsze zakupy można było zrobić w Auchan – cena zestawu badanych produktów wyniosła tam 207,84 zł.

Największe spadki cenowe odnotowano w Selgrosie (z 252,06 zł do 221,31 zł).  Znacznie taniej było też w sieci Auchan, bo aż o 13,03 zł. Lider poprzedniego badania, Biedronka, spadł na drugie miejsce w tym zestawieniu. Odczuwalnie zdrożały jedynie zakupy online oraz w hurtowni Makro – o 7,5 zł. Sieć ta, z wynikiem 238,39 zł, okazała się we wrześniu najdroższą spośród placówek stacjonarnych. 

Wzrósł także rozdźwięk cenowy między koszykiem najdroższym a najtańszym. Różnica wyniosła rekordowe 59,58 zł (wobec 41,67 zł w badaniu sierpniowym).

Zestawienie cen poszczególnych kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że większość artykułów FMCG wchodzących w skład koszyka zakupowego ASM SFA, we wrześniu 2020 r. staniała względem ubiegłego roku. Jedynie dodatki, mięso, wędliny i ryby nieznacznie podrożały (poniżej 0,5 proc.), zaś ceny nabiału pozostały niezmienione.

Eksperci z ASM Sales Force Agency podkreślają, że wrześniowe badanie objęło wyjątkowo także sieć Dino, która otwiera coraz więcej punktów sprzedaży na terenie całego kraju. Po porównaniu 38 produktów dostępnych we wszystkich sieciach, Dino, okazało się drugim najdroższym sklepem stacjonarnym.

Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen 50 produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zalicza się 5 sklepów online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl, szybkikoszyk.pl oraz MEGASAM24.pl. Hybrydę reprezentują odpowiednio Auchan i Auchan Direct, E.Leclerc i E.Leclerc online, Carrefour i E-Carrefour oraz Tesco i Tesco e-zakupy.

ASM - wrzesień (ASM)

 

Ceny poszczególnych kategorii produktowych w rozbiciu na poszczególne sieci:

 

ASM -ceny (ASM)

 

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • klient 24.10.2020

    Mam na osiedlu Lidla i Intermarche. W supermarkecie, jakim jest Intermarche mam niektóre produkty taniej (i to markowe, a nie jakieś dyskontowe-marki), a sam Lidl już nie jest taki tani jak kiedyś. Od pewnego czasu widzę, że ceny w tych sklepach się zbliżają do siebie, w "inter" to wygodniej robi mi się zakupy niż w pełnym kartonów Lidlu. Zresztą, w Intermarche mam szybciej skasowane zakupy w tradycyjnej kasie niż w Lidlu, w którym nawet nie ma kasy samoobsługowej, a połowa kas tradycyjnych jest zazwyczaj pozamykana (to samo w Biedronce). A w "inter" to mają ladę z mięsem, serami, świeże surówki. Chleb z lokalnych piekarni jest przywieziony, a nie jakieś odpiekane na miejscu mieszanki. Dyskonty to już nie wiedzą, czym chcą być - czy supermarketem czy dyskontem w stylu lat '90?

  • Zaniepokojony konsument 22.10.2020

    Co więcej w tabeli są błędnie oznaczona najniższe i najwyższe ceny

  • Nec 22.10.2020

    Wiarygodność tego badania jest niska. Gdzie jest cała lista produktów i data spisu cen?

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także