04.02.2020/22:43

Wybuch koronawirusa ogranicza chińską konsumpcję alkoholu i obniży zyski europejskim producentom

Epidemia koronawirusa wpływa negatywnie na sprzedaż alkoholu w najgorętszym okresie w Chinach i innych państwach Azji Wschodniej. Agencja Moody’s prognozuje, że niższa konsumpcja i mniejszy ruch na lotniskach obniżą zyski producentów alkoholi wysokoprocentowych.

Wzrost zachorowań niekorzystnie odbija się na europejskim sektorze napojów alkoholowych, ponieważ ograniczya spożycie na jednym z największych rynków świata. Według Euromonitora Chiny odpowiadają za aż 26 proc. całkowitego światowego rynku napojów alkoholowych pod względem wielkości sprzedaży.

Wirus zaczął się najbardziej rozprzestrzeniać podczas obchodów chińskiego Nowego Roku. W czasie obchodów tego święta w Chinach i kilku innych krajach Azji Wschodniej konsumenci spożywają najwięcej napojów alkoholowych. Z powodu podjętych działań, mających na celu powstrzymanie rozprzestrzeniania się wirusa, takich jak ograniczenie spotkań towarzyskich i kwarantanny, zmniejszy się spożycie alkoholu w krajach azjatyckich, a to z kolei uderzy w zarobki producentów wysokoprocentowych trunków.

Agencja Moody’s ocenia, że większość dostaw wyrobów alkoholowych od gigantów tego rynku: Remy Cointreau, Pernod Ricard i Diageo, została dokonana przed sezonem świątecznym. Oznacza to, że firmy te odczują kryzys spowodowany korononawirusem dopiero w nadchodzących miesiącach, ponieważ uzupełnienie zapasów zajmie więcej czasu.

Jeśli epidemia koronawirusa wpłynie na rynek podobnie do epidemii SARS w 2003 r., obniżenie zysków firm może być znaczące, ale prawdopodobnie krótkotrwałe. Remy podał epidemię SARS jako główny powód 23 proc. spadku kwartalnej globalnej sprzedaży koniaku od kwietnia do czerwca 2003 r., a następnie odbicie w kolejnych kwartałach.  Jednak przypadek SARS nie jest najlepszym porównaniem, ponieważ wielkość chińskiego rynku alkoholi była wówczas znacznie mniejsza, a udział Chińczyków w obrotach spółek był wówczas mniejszy.

Wirus ograniczy również turystykę z i do Chin, co będzie miało efekt domina w przypadku sprzedaży detalicznej podczas podróży.

Władze chińskie aktywnie podejmują działania, które pomagają ograniczyć rozprzestrzenianie się infekcji i promować wczesne leczenie. Dalszy wpływ na zyski dystrybutorów wyrobów alkoholowych w 2020 r. zależy od powodzenia tych środków.

Według stanu na 3 lutego 2020 r. ponad 17 tys. przypadków nowego koronawirusa zostało potwierdzone w Chinach. 30 stycznia Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła epidemia koronawirusa, będąca stanem zagrożenia zdrowia publicznego o zasięgu międzynarodowym.
 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.