21.12.2020/15:00

Wycofanie żywego karpia ze sprzedaży i zmiany w branży handlowej [RAPORT]

Coraz więcej sieci handlowych rezygnuje ze sprzedaży żywych karpi, mając na uwadze ich dobrostan. Jak podają autorzy raportu, czyli Stowarzyszenie Otwarte Klatki, niemal wszystkie największe sieci handlowe operujące w Polsce, z wyjątkiem Makro i E.Leclerc, nie sprzedają już żywych ryb.

Lidl, Biedronka, Aldi, Piotr i Paweł, Bi1, Tesco, Selgros Cash&Carry, Kaufland, Auchan już wycofały się ze sprzedaży żywej rybu lub zadeklarowały ich wycofanie w najbliższych latach. Carrefour – wprowadził ograniczenie w sprzedaży żywych karpi w 2020 r. – ubój ryb na miejscu – i zadeklarował całkowite wycofanie ich z oferty do 2021 roku, o czym przedstawiciele firmy poinformowali m.in. w swojej gazetce, podkreślając troskę o dobrostan zwierząt). Wśród motywacji najczęściej przytaczanych przez przedstawicieli firm, które wycofały żywego karpia ze sprzedaży są dobrostan zwierząt oraz dostosowanie się do zmieniających się wymagań konsumentów.

– Jako świadome przedsiębiorstwo z branży handlu detalicznego, dążymy do tego, aby produkty oferowane naszym klientom pochodziły ze zrównoważonej produkcji oraz były wytworzone w oparciu o dobrostan zwierząt – mówi Maja Szewczyk, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej Kaufland Polska.

Jaki stosunek do sprzedaży żywych ryb mają Polacy? Według badań przeprowadzonych przez Biostat w grudniu br. 59 proc. ankietowanych uważa, że sprzedaż żywych ryb, w tym karpi, nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków. 45,3 proc. respondentów mówi, że w ogóle nie kupuje karpia na święta, natomiast spośród osób, które go kupują, jedynie 29,8 proc. kupuje żywą rybę (pozostali kupują karpia ubitego w sklepie, tuż przed zakupem – 28 proc. lub w postaci przygotowanych wcześniej płatów, tuszek, dzwonków, itp. – 42,2 proc.). Co więcej, ponad połowa badanych (59 proc.) wskazuje, że jeśli w ofercie sklepu nie będzie karpia żywego, to zdecyduje się na zakup karpia w innej postaci w tym sklepie.

– Sześć lat temu zaproponowaliśmy współpracującym z nami hodowcom karpia zmianę modelu i wybudowanie w ich gospodarstwach małych przetwórni, w których mogliby przygotować dla nas przetwory ze swojego karpia. Do programu przystąpiło 5 Gospodarstw Rybackich. Dziś to właśnie te gospodarstwa zaopatrują nasze sklepy w karpia. Współpraca z hodowcami w nowym modelu rozwijała się stopniowo. W pierwszych latach nowe przetwórnie nie wykorzystywały w pełni swojego potencjału, ponieważ na rynku nadal dominowała sprzedaż karpia żywego. Przełom nastąpił w latach 2018-2019, kiedy stało się jasne, że sprzedaż karpia żywego będzie stopniowo wygaszana. Jednocześnie wraz ze wzrostem świadomości konsumenckiej, zmieniły się trendy zakupowe – klienci coraz chętniej zaczęli sięgać po karpia profesjonalnie przetworzonego. Ten właśnie element wytyczył kierunek zmian Modelu Sprzedaży Karpia w Auchan – mówi Radosław Dac, dyrektor produktów Auchan Polska.

Polska jest jednym z największych hodowców karpi w Unii Europejskiej – produkcja w naszym kraju stanowi ok. ⅓ produkcji w UE. Zgodnie z szacunkami Polskiego Stowarzyszenia Przetwórców Ryb, ok. 80 proc. wyprodukowanego w Polsce karpia przeznaczane jest na produkcję wyrobów przetworzonych, a w ciągu najbliższych 3-4 lat sprzedaż karpia w postaci żywej spadnie do nieznacznej wielkości. Najwięcej karpi sprzedawanych jest w okresie Świąt Bożego Narodzenia – jak wskazują autorzy raportu, w 2018 r. aż 80 proc. sprzedaży tej ryby na rynku krajowym przypadło na grudzień. W tym czasie możliwe jest nie tylko kupno karpia w postaci dzwonków czy fileta, ale też żywej ryby.

8 grudnia br. Otwarte Klatki wraz z Fundacją Viva!, Fundacją Alberta Schweitzera i Compassion Polska rozpoczęły kampanię skierowaną do E.Leclerc – jest to ostatnia czołowa sieć detaliczna w Polsce bez polityki wycofania żywych karpi ze sprzedaży. 
 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.