30.09.2019/15:09

Wzrost płacy minimalnej będzie miał zdaniem Polaków głównie negatywne skutki [ANKIETA]

Zapytani o skutki wprowadzenia deklarowanych przez rząd podwyżek płacy minimalnej Polacy widzą przede wszystkim zagrożenia. Tylko jedna trzecia respondentów jest przekonana, że podniesienie płący minimalnej przyniesie im osobiste korzyści. Badani są też zdania, że transfery społeczne, takie jak program 500+, są główną przyczyną mającego miejsce wzrostu cen – raport Inquiry Market Research.

Według 59 proc. uczestników badania firmy Inquiry Market Research szybki wzrost płacy minimalnej doprowadzi do upadku wielu małych firm. 50 proc. spodziewa się wzrostu szarej strefy, a aż 47 proc. obawia się powrotu hiperinflacji. Wielu badanych uważa też, że skutkiem podniesienia płacy minimalnej może być ucieczka firm zagranicznych, wzrost bezrobocia i spadek konkurencyjności polskiej gospodarki. Tylko 25 proc. respondentów jest zdania, że „ludzie będą wreszcie normalnie zarabiać”, a zaledwie 10 proc. wierzy w przyspieszenie wzrostu gospodarczego.

Tylko jedna trzecia badanych uważa, że wzrost płacy minimalnej będzie dla nich osobiście korzystny. Uzasadniają to tym, że obecnie zarabiają pensję minimalną albo że oczekują podwyżki mimo wyższych zarobków.

Co ciekawe, jedna piąta badanych uważa, że wzrost płacy minimalnej będzie dla nich niekorzystny. Takie opinie deklarują emeryci, a także osoby prowadzące firmy. Niektórzy obawiają się utraty pracy, powszechna jest też obawa przed dalszym wzrostem cen.

44 proc. badanych jest zdania, że ich sytuacja nie zmieni się na skutek wzrostu płacy minimalnej.

Warto też zwrócić uwagę na fakt, że aż 63 proc. badanych uważa, że trafiające na rynek pieniądze z programów społecznych, takich jak 500+, są głównym powodem szybkiego wzrostu cen artykułów konsumpcyjnych. 59 proc. za drożyznę wini wzrost cen energii i transportu, a 57 proc. przyczyn inflacji upatruje w suszy i generalnie zmianach klimatu. Co interesujące, tylko 25 proc. wśród przyczyn drożyzny wskazuje chęć zysku producentów, a 25 proc. – pazerność detalistów.

Ankieta internetowa została zrealizowana przez agencję badawczą Inquiry na panelu YouGov we wrześniu 2019, N=500.

Agencja badawcza Inquiry prowadzi badania konsumenckie dla sieci sklepów i centrów handlowych, m.in. dostarcza informacji wykorzystywanych do tworzenia strategii marketingowych oraz monitoruje trendy i postawy konsumenckie. Firma wspiera ekspansję firm w Polsce i za granicą.

Źródło: Inquiry Market Research, Dlaczego tak drogo? Postawy Polaków wobec wzrostu cen

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Mimo 30.09.2019

    Jaki jest sens takiej ankiety? Przecież ankietowani w ogóle nie mają pojęcia o makroekonomii.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.