23.08.2016/10:40

Najszybciej będzie rosnąć sprzedaż w kanałach dyskontowym i convenience

Rynek handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce w 2015 r. wzrósł o 2,6 proc. r/r, i osiągnął wartość 244,5 mld zł. W 2016 r. spodziewany jest szybszy wzrost rynku, na poziomie 4,2 proc. i osiągnie wartość 255 mld zł, wynika z prognoz zawartych w najnowszym raporcie PMR, „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2016 – Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2016-2021”.

W ubiegłym roku wzrost rynku spożywczego w Polsce hamowany był przez deflację cen żywności. Choć trend spadku cen artykułów spożywczych utrzymał się także w pierwszej połowie 2016 r., to prognozy rozwoju rynku są znacznie bardziej optymistyczne i przewidywany jest wzrost na poziomie ponad 4% r/r. Jednym z czynników wspierających wzrost jest start wypłat z rządowego programu Rodzina 500+, który pozytywnie wpłynie na poziom dochodu rozporządzalnego polskich gospodarstw domowych. Przewidujemy, że znacząca część środków z programu przeznaczona zostanie na konsumpcję artykułów spożywczych, a także na zakupy artykułów nieżywnościowych w sklepach wielkopowierzchniowych (odzież, obuwie, zabawki, kosmetyki, sprzęt RTV i AGD).

Choć wprowadzenie programu Rodzina 500+ pozytywnie wpłynie na wyniki finansowe osiągane przez firmy zajmujące się handlem artykułami spożywczymi, to inne potencjalne zmiany w prawie mogą negatywnie odbić się na zyskach największych detalistów. Na początku lipca 2016 r. Sejm przegłosował wprowadzenie podatku od obrotów sieci handlowych, który ze względu na swoją konstrukcję (dwie stawki, wysoka kwota wolna od podatku, brak definicji franczyzy w ustawie) dotknie przede wszystkim sieci sklepów wielkopowierzchniowych. Ustawa czeka jeszcze na zatwierdzenie przez Senat oraz podpis Prezydenta RP. Z kolei związek zawodowy Solidarność zbiera podpisy pod projektem ustawy o zakazie handlu w niedzielę.

Od czasu zakończenia transakcji pomiędzy Auchan i grupą Metro dotyczącej sprzedaży sieci hipermarketów Real, w czołówce listy największych firm na rynku spożywczym nie doszło do większych przetasowań. W 2016 r. prawdopodobne jest wzmocnienie pozycji wicelidera rynku, grupy Eurocash, na skutek przejęcia grupy Eko Holding (transakcja oczekuje na zgodę na koncentrację ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Eurocash nie wyklucza także przejęcia firmy Żabka Polska, właściciela sieci Żabka i Freshmarket. Dotychczasowy właściciel Żabki, fundusz inwestycyjny Mid Europa Partners, jest zainteresowany sprzedażą sieci. Jednak nawet po ewentualnym przejęciu Eko Holdingu i Żabki, udział Eurocashu w rynku byłby niższy niż dotychczasowego lidera, Jeronimo Martins, właściciela sieci dyskontów Biedronka.

W najbliższych latach należy spodziewać się dalszej konsolidacji rynku i kolejne przejęcia są bardzo prawdopodobne. Nasze prognozy wskazują, że najszybciej będzie rosnąć sprzedaż w kanałach dyskontowym i convenience, zrzeszającym nowoczesne sklepy o małej powierzchni. Szybko rosnąć będzie także sprzedaż internetowa, w związku z otwieraniem kolejnych e-sklepów przez największych graczy na rynku, rosnącym zasięgiem sklepów, większą skłonnością konsumentów do dokonywania zakupów przez Internet oraz korzystnymi zmianami w prawie (sprzedaż internetowa będzie wyłączona spod ustawy o podatku od obrotów sieci handlowych).

Jeśli ten artykuł był interesujący zapisz się na codzienny, darmowy newsletter portalu wiadomoscihandlowe.pl. Bądź na bieżąco! Wystarczy kliknąć ten link i wpisać swój adres e-mail!

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.