22.10.2018/10:45

X5 zrezygnował z rozwoju nowego formatu sklepów

X5 Retail Group, lider rosyjskiego rynku detalicznego zrezygnował z rozwoju sieci sklepów na dworcach i lotniskach. Firma skupiła się na głównym kierunku swojego biznesu.

Jak podaje serwis rbc.ru, X5 Retail Group nie udało się zrealizować projekt zakładający budowę specjalistycznej sieci handlowo-obsługowej dla podróżnych. Nowy projekt miał się nazywać Centrum Obsługi Pasażerów. W jego ramach, na terytorium lotnisk oraz dworców kolejowych i autobusowych miały się pojawić centra nowoczesnych usług, gdzie pod jednym dachem mieściły by się sklepy spożywcze pod szyldem Piatioroczka, apteki, bary, kasy biletowe, bankomaty itd.

„Ruch pasażerów w rejonie tego typu obiektów może być ważnym czynnikiem kształtowania się trafika sklepów spożywczych i punktów gastronomicznych” – mówił w 2017 roku dyrektor wykonawczy X5 Igor Szechterman.

Jednak rok po zapowiedzi uruchomienia nowego projektu spółka nie otworzyła ani jednego takiego centrum.

Według informacji rbc.ru, końcowa decyzja w sprawie rozpoczęcia realizacji tego projektu jeszcze nie zapadła. Projekt się nie rozwija, ponieważ na razie, nie udało się pozyskać odpowiednie lokalizacje. Dlaczego się nie udało? Przedstawiciel rosyjskiej Dyrekcji Dworców Kolejowych, która zarządza 349 obiektami zaznaczył, że popyt najemców w tego typu lokalizacjach jest mocno uzależniony od regionu. Największy jest w dużych miastach i stolicy. W małych miejscowościach, ruch pasażerki jest o wiele mniejszy.

Jegor Lewczenko, dyrektor departamentu nieruchomości handlowych spółki ILM wyjaśnił z kolei, że rezygnacja z projektu rozwoju Centrum Obsługi Pasażerów może być związana z tym, iż cena za wynajęcie powierzchni na dworcach okazała się za wysoka dla Х5 Retail Group.

„Główni najemcy obiektów transportowych to operatorzy komórkowi, restauracje, banki i apteki. Właściciele tych biznesów są przyzwyczajeni do większych stawek za wynajem, w porównaniu do sieci sklepów spożywczych – różnica wynosi od 25 proc.” – tłumaczy Jegor Lewczenko.

Wskazuje na jeszcze jedną przyczynę. W ciągu ostatniego roku konkurenci Х5 Retail Group osłabiły koncentrację na rozwoju swoich głównych formatów handlowych. Na tym tle, zarząd grupy zdecydował wzmocnić rozwój istniejących sieci sklepów, a nie eksperymentować z nowym formatem.

Natomiast, w ocenie starszego analityka Gazprombanku Marata Ibragimowa, przyczyna tego, że program nie został zrealizowany może być banalna. Grupie X5 mogło nie wystarczyć na niego czasu i „wolnych rąk”, dlatego że ten projekt nie jest dla firmy priorytetowy.

Dodaj komentarz

Więcej na temat:

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.