29.01.2020/19:04

Yandex, rosyjski Google, rozwija w Moskwie usługę dostaw spożywczych w... 15 minut

Yandex, największa rosyjska firma technologiczna, wdrożyła serwis online, który dostarcza zamówienia produktów spożywczych, złożone na terenie Moskwy, w czasie do… 15 minut. Usługa opiera się na kurierach rowerowych i gęstej sieci malych magazynów logistycznych – informuje PYMNTS.

Yandex rozpoczął sprzedaż żywności zamówionej online z dostawą do domu w ubiegłym roku. Początkowo firma korzystała z zaopatrzenia w sieci Metro AG. Zorientowała się jednak, że na rynku szybkich dostaw istnieje duża luka – detaliści stacjonarni nie są w stanie zapewnić naprawdę szybkich dostaw, a specjalistyczne firmy kurierskie, współpracujące z hurtowniami czy sieciami stacjonarnymi, nie mają bieżącego dostępu do pełnego asortymentu towaru.

Firma rozpoczęła więc budowę gęstej sieci własnych, niewielkich magazynów logistycznych, z których może realizować superszybkie dostawy. Usługa nazywa się Lavka (półka). Serwis ma w ofercie ok. 2 tys. produktów i chce zaistnieć na rynku jako cyfrowa sieć convenience, oferująca żywność i produkty takie jak – wymienia PYMNTS – pasta do zębów czy prezerwatywy (dodajmy intuicyjnie, że zapewne także kawior, jesiotra, szampanskoje i spirytualia – red.).

Pod koniec 2019 r. Yandex dysponował siecią 50 magazynów logistycznych, rozrzuconych po całej Moskwie. Obiekty mają ok. 150 mkw powierzchni i obsługują zamówienia w promieniu ok. jednej mili (1,6 km). Do końca 2020 r. ma ich być ok. 200. Planowana jest też ekspansja do St.Petersburga.

Rynek tego rodzaju usług szacowany jest na równowartość ok. 600 mln dolarów rocznie, z potencjałem pięciokrotnego wzrostu, do ok. 3 mld dolarów w 2023 r. Yandex nie jest nowicjuszem. Firma wystartowała 20 lat temu jako wyszukiwarka na bazie silnika Google, oferująca szereg usług online, takich jak taksówki na zamówienie czy dostawy dań z restauracji. Generuje przychody rzędu 2 mld dolarów rocznie. Serwis Lavka dotychczas nie osiągnął rentowności, ale jego założyciele są przekonani, że wkrótce zyska popularność.

Źródło: pymnts.com

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.