Za zakupy w internecie prawie połowa klientów płaci gotówką
42 proc. osób kupujących online decyduje się na płatność przy odbiorze i reguluje ją gotówką – wynika z raportu firmy Lizard Media.
Według analizy ponad 70 tys. transakcji w znanych sklepach internetowych, płatności gotówką przy odbiorze mają miejsce w przypadku 43 proc. zakupów w branży sportowej, 44 proc. w branży jubilerskiej 44 proc. i nawet 55 proc. w sklepach hobbystycznych. Najrzadziej z opcji tej korzystają konsumenci zaopatrujący się w punktach oferujących szkło dekoracyjne i użytkowe, z których znacząca liczba to osoby 50+.
- Ta rozbieżność pomiędzy stale rosnącą liczbą kupujących w sklepach online a coraz częściej wybieraną opcją płatności przy odbiorze bardzo zastanawia – mówi Paweł Biliński, UX manager spółki Lizard Media. - Z pewnością nie chodzi tu o barierę technologiczną, gdyż nowoczesne sklepy internetowe udostępniają wiele wygodnych opcji płatności online.
Wyniki badania są tym bardziej zaskakujące, że wszystkie analizowane transakcje dokonane były w sklepach internetowych w których użytkownicy musieli zalogować się i podać swoje dane, a nie serwisów pośredniczących takich jak Allegro, czy OLX.
Dlaczego, pomimo coraz większej dostępności oraz łatwości przeprowadzania transakcji bezgotówkowych, klienci wybierają płatność przy odbiorze? - W rozmowach z naszymi klientami (sklepami online) wyodrębniliśmy kilka najbardziej prawdopodobnych wytłumaczeń tego zjawiska – wyjaśnia Marcin Wieczorek, design manager w Lizard Media.
Wśród najczęściej wymienianych przyczyn znalazły się:
- chcemy obejrzeć produkt fizycznie, zanim za niego zapłacimy,
- robimy zakupy dla innej osoby, która płaci przy odbiorze,
- w danej chwili nie mamy pieniędzy na koncie bankowym,
- w czasie zakupów online z jakiegoś powodu nie chcemy logować się do bankowości internetowej, ponieważ np. ktoś mógłby zobaczyć nasze hasła,
- w czasie zakupów nie mamy dostępu do tokena, kodów do transakcji lub telefonu, aby odebrać kod autoryzacyjny z banku,
- nie chcemy, aby transakcja była widoczna w historii transakcji konta lub karty.
Ponieważ analiza dotyczy dużych, renomowanych sklepów online, które mają również rozbudowaną sieć sklepów fizycznych, wykluczyć należy element braku zaufania klientów do sklepu i wątpliwości dotyczących tego, czy towar nie zostanie wysłany.
4