27.12.2017/12:02

Zakaz handlu w niedziele przyspieszy przenoszenie zakupów odzieżowych do sieci [RAPORT]

W przyjętej przez Sejm ustawie o ograniczeniu handlu w niedziele nie znalazł się zakaz prowadzenia sklepów internetowych w dni objęte zakazem. W dużych centrach handlowych Polacy najchętniej kupują ubrania oraz obuwie. Gdy galerie handlowe będą zamykane w niedziele, cierpiący na brak czasu Polacy będą coraz chętniej korzystać z oferty internetowych butików – wynika z raportu firmy Comarch.

Krakowska firma Comarch, tworząca oprogramowanie ERP, wspólnie z Kantar TNS przeprowadziła badanie preferencji zakupowych konsumentów w sześciu krajach europejskich: Polsce, Anglii, Holandii, Niemczech, Szwajcarii i we Włoszech.

Jak wynika z badania, obecnie tylko 32 proc. Polaków kupuje odzież i obuwie online. Połowa z nich nie robi wcześniejszego rozeznania w sklepach stacjonarnych. Pozostali decydują się na zakupy w sieci dopiero po wizycie w galerii lub butiku. Jednak zdecydowana większość klientów (67 proc.) wybiera tradycyjne sklepy i tylko 32 proc. szuka wcześniej inspiracji modowych w internecie, a pozostała część od razu kieruje się do sklepów tradycyjnych.

Dla porównania średnia europejska dla zakupów online wynosi 33 proc., czyli różnica między preferencjami zakupowymi Polaków a pozostałych Europejczyków wydaje się być niewielka. Z tymże konsumenci z pozostałych krajów częściej robią zakupy online bez rozeznania w sklepach tradycyjnych (21 proc.), a tylko 12 proc. szuka wybranych produktów w sklepie zanim zdecydują się na zakupy w sieci. Jeśli chodzi odsetek kupujących w tradycyjnych kanałach handlu, to również Polacy nie odstają o średniej europejskiej. 66 proc. Europejczyków stawia na sklepy stacjonarne. 25 proc. z nich najpierw wertuje strony internetowe, ale zakupów dokonuje już w butikach. Natomiast dla 41 proc. sklep stacjonarny jest jedynym miejscem na zakupy.

– Mimo rosnącej liczby sklepów internetowych, wciąż chętniej wybieramy zakupy odzieży i butów w kanale stacjonarnym. Sklepy mają swój urok i dają dużo możliwości; są wyposażone w przymierzalnie, do których możemy zabrać po kilka rozmiarów jednego modelu konkretnego ubrania. Dodatkowo personel pomoże dobrać odpowiedni fason czy też kolor. Wiele sklepów umożliwia również zwrot zakupionego towaru, co minimalizuje ryzyko nietrafionych wyborów – mówi Witold Podgórski, product manager systemów Comarch ERP.

Comarch wspólnie z Kantar TNS sprawdził również, gdzie będziemy kupować odzież i obuwie za 13 lat. Polacy przeniosą większą część zakupów do sieci. Ten kanał będzie wybierać już blisko 40 proc. Polaków, w tym 21 proc. postawi tylko na zakupy online, a dla 17 proc. internet będzie głównym miejscem zakupów. Nadal 62 proc. kupujących pozostanie wierne tradycyjnym sklepom. 36 proc. z nich będzie robić rozeznanie w internecie przed wizytą w sklepie.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • GOSC 03.01.2018

    ale bzdura,w Niemczech,Francji zamknięte sklepy w niedziele i do internetu nie przeszli,kto ma kupić w sklepie to w tygodniu kupi,ten co na internecie kupuje dalej będzie kupować.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.