04.01.2017/14:14

Globalne trendy na rynku żywności i napojów 2017 – Poszukiwanie równowagi: zdrowie dla każdego

Jenny Zegler, Global Food & Drink Analyst w firmie Mintel, prezentuje Kluczowe trendy dla rynku żywności i napojów na 2017 rok, wyodrębnione przez firmę Mintel na bazie obecnych preferencji i postaw konsumentów, ukierunkowanych w szczególny sposób na zdrowie, wygodę i zaufanie. Prognozy zbudowane zostały w oparciu o dyskusje w gronie ponad sześćdziesięciu globalnych analityków. Ich celem było wykreowanie unikalnej perspektywy w odniesieniu do stanu obecnego i przyszłości rynku spożywczego.

Jeśli chcesz być na bieżąco, zamów codzienny, darmowy newsletter portalu wiadomoscihandlowe.pl. Wystarczy kliknąć ten link i wpisać swój adres e-mail!

Poszukiwanie równowagi: zdrowie dla każdego

Zdrowa żywność nie jest luksusem.

CO PRZYNIESIE ROK 2017?

Nierówności społeczne to nie tylko problem organizacji politycznych czy charytatywnych — to także kwestia wpływająca w coraz większym stopniu na branżę spożywczą. Trudny dostęp do zdrowej żywności i zdrowych napojów (a także ich koszt) często powstrzymuje mniej zamożnych konsumentów przed ich zakupem — dotyczy to m.in. produktów naturalnych, organicznych lub niezawierających określonych składników.

Konieczność przeciwdziałania nierównościom w dostępie do zdrowych produktów będzie cały czas istotna, ponieważ osoby uboższe stanowią dużą część bazy konsumentów na całym świecie: jak podaje Bank Światowy, w 2015 r. za osoby o niskich dochodach uznawano 638,3 mln ludzi na świecie. W przypadku konsumentów z tej grupy dostęp (fizyczny i finansowy) do żywności i napojów to realny powód do niepokoju, zwłaszcza że wielu uboższych osób dotyka zwiększone ryzyko problemów zdrowotnych, np. otyłości i cukrzycy. Choć niskie dochody gospodarstwa domowego nie są bezpośrednią przyczyną tych chorób, biedniejsi są na nie bardziej podatni ze względu na brak dostępu do świeżej żywności, ograniczoną ilość czasu przeznaczanego na aktywność fizyczną oraz wysoki poziom stresu i lęku.

Da się tu jednak zauważyć pewien postęp: z danych o nowych produktach zarejestrowanych w bazie Mintel GNPD (Globalna Baza Nowych Produktów) wynika, że liczba wprowadzonych na światowy rynek produktów spożywczych określanych jako przystępne cenowo wzrosła w ciągu pięciu lat o 25% (porównano roczne okresy od września 2010 r. do sierpnia 2011 r. i od września 2015 r. do sierpnia 2016 r.).

Rozwój sektora „tanich” produktów wynika jednak po części z szerokiego zapotrzebowania na oszczędności konsumentów z wszystkich grup dochodowych. W rzeczywistości we wspomnianym wyżej okresie najbardziej wzrosła liczba produktów spożywczych reklamowanych jako przystępne cenowo, ale należące do sektora „premium”. Zamiast oferować oszczędności tym, których i tak na to stać, producenci i sklepy powinni raczej udostępniać niedrogie produkty każdemu, kto chciałby stosować lepszą dietę i prowadzić zdrowszy styl życia.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.