Zestawienie największych sieci handlowych w polskim handlu
Mimo dużego rozdrobnienia obroty sektora handlu detalicznego w Polsce są wciąż najwyższe spośród wszystkich krajów Europy Środkowo‑Wschodniej. W gronie największych graczy znalazła się jednak tylko jedna firma z rodzimym kapitałem – GK Specjał.
Do Jeronimo Martins Polska, zdecydowanego lidera handlu detalicznego w naszym kra‑ ju, należy 10,6 proc. rynku. Na plasującą się na drugim miejscu Grupę Schwarz (Lidl i Kaufland) przypada 6,3 proc. handlowego tortu, a sieć ABC, rozwijana przez Eurocash, ma go 3,3 proc. W czołowej piątce największych graczy znalazły się jeszcze Tesco (3,1 proc.) oraz Auchan (3 proc.). Takie wyniki przynosi X edycja rankingu największych firm Europy Środkowo‑Wschodniej „Europa 500”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte i „Rzeczpospolitą”.
Pięć największych firm handlowych w naszym kraju dzierży niewiele ponad 25 proc. rynku, podczas gdy w Czechach czy na Węgrzech czołowa dziesiątka kontroluje cztery piąte rynku. Choć przedsiębiorstwom nie sprzyja ani przedłużająca się deflacja, ani wyniszczające wojny ceno‑ we, to prawie wszystkie czołowe firmy zwiększyły w ub.r. przychody w porównaniu z 2014 rokiem. Rekordzistą jest Auchan Polska, ale wzrost przy‑ chodów ze sprzedaży o jedną czwartą zawdzięcza w dużej mierze przejęciu sieci Real. Co ciekawe, poprzedni właściciel hipermarketów niemieckiej sieci, czyli Metro Group, zanotował po pozbyciu się Reala tylko 5‑proc. spadek sprzedaży, co i tak było najgorszym wynikiem w Top 10. Na niewielkim minusie miniony rok zakończyła również inna spółka wchodząca w skład Metro Group – Makro Cash & Carry Polska. W tym ujęciu bardzo dobrze wypadła GK Specjał, która zanotowała 16‑proc. wzrost przychodów rok do roku, co było trzecim najlepszym wynikiem.
O sile sektora handlowego w Polsce najlepiej świadczy fakt, że na 97 firm handlowych sklasyfikowanych w rankingu „Europa 500” aż 39 działa w naszym kraju. Dla porównania, tylu przedstawicieli handlu mają wspólnie Czechy (12), Rumunia (11), Węgry (7), Ukrana (6) i Słowacja (3). Wśród 10 największych firm handlowych w naszym regionie tylko trzy operują w innych krajach: Agrokok w Chorwacji, VP na Litwie i Mercator Group w Słowenii. Jeśli idzie o wielkość dochodów, to największą firma handlową w Europie Środkowo‑Wschodniej pozostaje niezmiennie Jeronimo Martins Polska (nr 4 w rankingu „Europa 500”). Na drugim miejscu w klasyfikacji spółek handlowych znalazł się Agrokok (6,434 mld euro i nr 11. w rankingu), zaś na trzecim – Grupa Eurocash (nr 18).
2 komentarze
-
06.10.2020
kra- ju przy- chodów ceno- we, kto sprawdza te teksty?
-
07.11.2016
W zestawieniu porównujecie jabłka i gruszki. Lidl i Kaufland należą do grupy Schwarz. Natomiast Makro CC do grupy Metro.
12