02.06.2017/08:58

Źle się dzieje z płatnościami - Barometr Praktyk Płatniczych dla Polski

Zmniejszenie sprzedaży na warunkach kredytowych. Wzrost przeterminowanych płatności. Wydłużenie średniego terminu płatności. Spodziewane pogorszenie praktyk płatniczych – to najważniejsze wnioski z raportu Barometr Praktyk Płatniczych dla Polski, opublikowanego przez firmę Atradius, jednego z największych ubezpieczycieli należności na świecie.

Firma Atradius, jeden z największych ubezpieczycieli należności na świecie, opublikowała wyniki tegorocznej edycji Barometru Praktyk Płatniczych dla Polski. Z raportu wynika, że polskie firmy stają się coraz bardziej ostrożne wobec partnerów handlowych. I nie bez powodu.

Firmy coraz mniej chętnie udzielają kredytu kupieckiego. Nastąpiło zmniejszenie sprzedaży na warunkach kredytowych – 28,9 proc. ogółem w porównaniu do 33,9 proc. w 2016. Wzrósł też odsetek przeterminowanych płatności – 38,8 proc. faktur B2B z odroczonym terminem płatności pozostaje nieuregulowanych w terminie (wzrost względem 33,8 proc. w 2016 r.). Wydłużył się też średni termin płatności – 30 dni proponowane kontrahentom krajowym oraz 34 dni dla kontrahentów zagranicznych (odpowiednio 25 i 30 dni w 2016 r.). Blisko jedna czwarta ankietowanych spodziewa się pogorszenia praktyk płatniczych w ciągu nadchodzących 12 miesięcy.

Analiza wywiadów z polskimi respondentami wskazuje na to, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy sprzedaż na zasadach kredytu kupieckiego uległa zmniejszeniu – zarówno w kontekście transakcji krajowych, jak i eksportu. W przypadku tych pierwszych, zanotowano spadek o 5 punktów procentowych względem roku ubiegłego i jest to obecnie około 32,0 proc. transakcji. Podobną zmianę zanotował wskaźnik dla transakcji w z zagranicznymi kontrahentami – wynosi on obecnie 25,7 proc. w odniesieniu do 30,3 proc. w 2016 r.

Analogicznie jak w ubiegłym roku, sprzedaż z odroczonym terminem płatności w naszym kraju (28,9 proc.) stanowi dużo mniejszą część łącznej liczby transakcji w porównaniu ze średnią dla reszty Europy. Zarówno w Europie Zachodniej, jak i Wschodniej średnia ta oscyluje obecnie wokół 40 proc. Jest to kontynuacja trendu spadkowego z ostatnich lat, podczas gdy jeszcze w 2014 r. Polska notowała poziomy zbliżone do dzisiejszej średniej europejskiej.

W dalszym ciągu rośnie liczba nieuregulowanych w terminie płatności. W ciągu ostatnich 12 miesięcy odsetek takich należności wzrósł o ok. 5 pkt. proc. i jest to obecnie 38,8 proc. Mimo znacznego wzrostu, jest to ciągle wynik poniżej średniej dla regionu Europy Wschodniej, która wynosi 41,5 proc. Wzrósł z kolei wskaźnik cyklu regulowania należności (DSO) z zeszłorocznych 71 dni do 88 dni. Jest on o 27 dni dłuższy niż dla Europy Wschodniej ogółem.

Zmniejszyła się za to liczba faktur zaliczonych do niespłacalnych, odsetek ten wynosi obecnie około 1 procenta (1,2 proc. w 2016 r.). Są to przede wszystkim należności krajowe (ok. 80 proc. z nich) i najczęściej pochodzące z sektorów budowlanego, trwałych dóbr konsumpcyjnych, spożywczego oraz usług biznesowych. Połowa respondentów przyznała, że odpisy te wynikały z upadłości kontrahentów.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.