03.07.2020/12:05

Znaczny wzrost odsetka Polaków kupujących online. Ogromny skok e-grocery [RAPORT]

W ciągu roku odsetek Polaków kupujących w kanale e-commerce podskoczył o 15 pp., do 72 proc. W czasie pandemii coraz więcej konsumentów zwiększa zakupy online. Już 34 proc. kupujących w sieci zrobiło tam zakupy spożywcze – to niektóre dane z piątej edycji raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Omnicommerce. Kupuję wygodnie”, wykonanego przez agencję badawczą Mobile Institute.

Zgodnie z wynikami badania „Omnicommerce.Kupuję wygodnie”, 27 proc. internautów deklaruje, że w związku z ryzkiem zarażenia koronawirusem, częściej robią zakupy online. Wśród osób powyżej 35 lat jest to nawet 38 proc. Więcej kupować online zaczęło 31 proc. kobiet i 22 proc. mężczyzn. Wyraźny ruch w stronę e-commerce’u widać w dużych miastach, o liczbie 100-200 tys. mieszańców oraz największych miastach, pow. 500 tys. mieszkańców, gdzie odpowiednio 42 proc. i 32 proc. konsumentów zaczęło przenosić zakupy do Internetu. Podobny trend można zaobserwować w regionach bardziej dotkniętych COVID-19, jak mazowieckie, małopolskie, dolnośląskie, łódzkie, gdzie co 3. konsument zwiększył zakupy online. Wyjątkiem jest województwo śląskie, gdzie – pomimo największej liczby zachorowań – zakupy w sieci zwiększyło 20 proc. badanych.

– W ostatnich miesiącach zauważalna jest zmiana popularności odwiedzania fizycznych placówek przez klientów oraz zwiększona tendencja do przenoszenia biznesu do świata online. Wszyscy robimy małe kroki ku normalności, jednocześnie dostrzegając możliwości, jakie oferuje nam wirtualny świat handlu. Polska jest krajem, w którym ludzie są bardzo otwarci na nowe technologie, szczególnie w sektorze płatności i korzystania z form bezgotówkowych. Polacy chętnie korzystają z płatności bezdotykowych, płatności przez link, za pomocą Blika, itp. Tendencja do cyfryzacji przedsiębiorstw, również w kontekście metod płatności rośnie, a więc jest to niezwykle ważny rynek, pełen wielkich możliwości rozwoju – mówi Jakub Czerwiński, wiceprezes ds. sprzedaży w Adyen.

Zwycięskie kategorie

W Internecie kupuje już 72 proc. konsumentów. Odsetek e-kupujących wzrósł w stosunku do poprzedniego roku (tj. czerwca 2019. roku) aż o +15p.p. Bezpośrednio w odpowiedzi na pandemię konsumenci najczęściej zakupili w sieci sprzęt sportowy (24 proc.), a dalej produkty wyposażenia domu (22 proc.), elektronikę (21 proc.), produkty z branży modowej (21 proc.), produkty urodowe (21 proc.), produkty związane ze zdrowiem (20 proc.), AGD (15 proc.) i produkty spożywcze (14 proc.). Internauci, którzy już kupowali online w różnych kategoriach, takich zakupów dokonali jeszcze częściej. W wymienionych branżach zakupy zrobiło między 28 proc. a 45 proc. e-klientów. Warto wspomnieć, że produkty spożywcze zakupiło aż 34 proc. e-kupujących. Intensyfikacja zakupów online we wspomnianych była najsilniejsza w małych i średnich miastach, 20-100 tys. mieszkańców. Wirtualne koszyki zapełniły też cześciej kobiety, które kupiły nie tylko więcej produktów modowych, urodowych i związanych ze zdrowiem, ale też dokonały zakupów w kategorii wyposażenia domu, AGD i elektroniki. Co cieszy, aż 12 proc. inernautów zakupiło dostępy do różnych szkoleń i warsztatów online. Ta kategoria to kolejny zwycięzca pandemii.

Więcej, ale okazyjnie

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.