18.10.2018/10:53

Znamy treść pisma UOKiK do Biedronki ws. przejęcia sklepów Piotr i Paweł

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poprosił Jeronimo Martins, właściciela sieci Biedronka o wyjaśnienie szczegółów transakcji nabycia pięciu sklepów od Piotra i Pawła. Urząd sprawdza, czy przejęcie mogło się odbyć bez konieczności występowania o jego zgodę. Redakcja portalu wiadomoscihandlowe.pl dotarła do pisma wysłanego w tej sprawie przez UOKiK do Jeronimo Martins.

W liście datowanym na 5 października przedstawiciel UOKiK stwierdza, że prezes urzędu uzyskał ze źródeł publicznie dostępnych informację, iż niektóre ze sklepów dotychczas działających pod szyldem Piotr i Paweł rozpoczęły działalność pod szyldem Biedronka, "co mogło doprowadzić do zmian w zakresie sprawowania prawnej i/lub faktycznej kontroli nad sklepami działającymi dotychczas w sieci i pod szyldem Piotr i Paweł".

Chodzi o transakcję z 24 września. Sklepy, które przeszły w nowe ręce, zlokalizowane były we Wrocławiu, przy ul. Grabiszyńskiej 240 (Tarasy Grabiszyńskie) i Dokerskiej 2A (Galeria Pilczycka Viktor), Tychach przy ul. Towarowej 2C (Gemini Park), Poznaniu przy ul. Szwedzkiej 6A (Centrum Franowo) i Kaliszu przy ul. Młynarskiej 131 (Park Handlowy Kalinka). Już cztery dni później wszystkie przejęte przez JMP placówki zaczęły funkcjonować jako Biedronki w wersji premium.

Zainteresowanie UOKiK transakcją jest zrozumiałe. Mamy tu bowiem do czynienia ze zwiększaniem udziałów w rynku handlowym przez jego zdecydowanego lidera. Tylko w ubiegłym roku przychody sieci Biedronka w Polsce wyniosły ok. 48,3 mld zł. To o 10 mld więcej, niż zsumowane przychody Lidla, Auchan i Tesco, czyli kolejnych trzech największych sieci detalicznych. Udziały Biedronki w polskim rynku FMCG szacowane są na 22-23 proc. Z kolei w rynku HSD (hipermarkety, supermarkety, dyskonty) - wyodrębnianym zwykle przez UOKiK przy okazji badania koncentracji, w których uczestniczą firmy prowadzące sklepy wielkopowierzchniowe - udziały Biedronki są jeszcze wyższe, przekraczające 30 proc.

Kilka miesięcy temu Pedro Soares dos Santos, prezes Grupy Jeronimo Martins chwalił się, że tylko w pierwszej połowie br. Biedronka zwiększyła swoje udziały w polskim rynku handlowym o 2 punkty procentowe. Sieć liczy już ponad 2830 sklepów i planuje kolejne otwarcia, jak również uczestniczy w rozmowach o przejęciu wszystkich ponad 100 lokalizacji Piotra i Pawła (franczyzowych i własnych). Dodajmy do tego nieustanne poprawianie sprzedaży w działających sklepach i zobaczymy, że Biedronka szybko zbliża się do granicy, po przekroczeniu której będzie posiadać tzw. pozycję dominującą (ponad 40 proc. udziałów w rynku).

Prezes UOKiK w liście do którego kopii dotarliśmy wezwał Jeronimo Martins do nadesłania w terminie 21 dni informacji o obrotach, jakie odnotowały przejęte od Piotra i Pawła sklepy w latach 2016 i 2017. Poprosił też firmę o wskazanie dokładnych danych dotyczących przedsiębiorców, którzy są stronami umów, na podstawie których sklepy Piotra i Pawła przeszły do sieci Biedronka.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.