19.09.2013/13:56

Znane marki wafli i batonów bronią swojej pozycji

Na zdominowanym przez silne brandy rynku wafli i batonów impulsowych rzadko kiedy dochodzi do przetasowań producentów. Porównując rankingi najlepiej sprzedających się marek czekoladowych sprzed siedmiu lat i obecnie, można zauważyć, że preferencje smakowe konsumentów w zasadzie się nie zmieniły.

Segment wafli i batonów impulsowych rozwija się w umiarkowanym tempie 3 proc. (źródło: Nielsen, cała Polska, kwiecień 2012­‑marzec 2013 w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej)*. Czołówka producentów pozostaje praktycznie bez zmian: pierwsze miejsce niezmiennie należy do Mars Polska (24,7 proc. udziałów wartościowych), kolejni gracze to Nestlé Polska (15,5 proc.) oraz Mondelez Polska (13,2 proc.). Na czwartą pozycję awansowała firma Ferrero Polska, wyprzedzając Jutrzenkę Colian. Na znaczeniu zyskuje także I.D.C. Polonia, za sprawą dwucyfrowych wzrostów silnie promowanej marki Góralki.

W omawianym segmencie konsekwentnie zyskują na znaczeniu multipacki wafli i batonów, które w kanale nowoczesnym stanowią już 13,5 proc. wartości sprzedaży i nadal ros­ną. Z batonów w rankingi sprzedaży otwierają czteropaki Snickers, Twix, oraz sześciopak Kinder Maxi. Jeśli chodzi o wafle, to w większych formatach opakowań prowadzą trzypak Knoppers oraz dziesięciopak Grześków.

Polacy w przypadku kategorii czekolady są dość konserwatywni, wybierają spośród stałego repertuaru marek czekoladowych. Porównując rankingi najlepiej sprzedających się marek czekoladowych sprzed siedmiu lat i obecnie, można zauważyć, że preferencje smakowe konsumentów w zasadzie się nie zmieniły. Wśród topowych 10 marek pojawił się tylko jeden nowy brand: Kinder Bueno. Również w przypadku batonów i wafli czołówka nie uległa znaczącym zmianom. Najwyżej w rankingach „batonowych” plasują się: Snickers, Kinder Bueno, KitKat, Mars i Twix, a w waflach: Prince Polo, Grześki, Princessa, Góralki i Knoppers.





Marki batonów w segmencie pralin

Do stałej oferty Mars Polska dołączył nowy format: praliny Snickers Miniatures, Twix Miniatures, Mars Miniatures 260 g. Propozycja ta rozwija największy w kategorii czekolady segment produktów do dzielenia się, którego dynamika wzrostu wynosi 8,8 proc. (źródło: Nielsen luty­‑marzec 2013 wobec luty­‑marzec 2012 – red.). Format kwadratowego pudełka jest wyznacznikiem pralin, a oryginalne opakowanie rewelacyjnie prezentuje się na stole. Oferta skierowana jest zarówno do handlu nowoczesnego, jak i tradycyjnego, a jej wprowadzeniu na rynek towarzyszy silne wsparcie medialne w postaci reklam w TV oraz prasie branżowej. Sklepom proponujemy impaktowe materiały POS. Rekomendujemy, by praliny sąsiadowały na półce z innymi tego typu wyrobami czekoladowymi w kwadratowych pudełkach. Firma Mars Polska nadal zamierza rozwijać sprzedaż swojego kluczowego portfolio, czyli batonów, poprzez działania promocyjne, dodatkowe ekspozycje i limitowane edycje.






Nowe WW – niespodzianka dla fanów białej czekolady

Wśród naszych jesiennych nowości, w kategorii wafli i batonów znajdzie się Białe WW, czyli cztery wafelki przekładane nadzieniem o smaku śmietankowym, oblane białą czekoladą. To przekąska skierowana do fanów białej czekolady, młodszych konsumentów lubiących intensywnie słodkie smaki oraz osób uczulonych na kakao. Kolejną nowością jest czekolada mleczna Szkolny w małym formacie 38 g. Oba produkty uzupełniają naszą ofertę produktów impulsowych, w której znajduje się baton Pawełek w różnych wariantach oraz batony Pierrot i Bajeczny, mające od wielu lat swoich miłośników. W naszym portfolio znajdują się też pianki Ptasie Mleczko 2 paluszki.





Prince Polo w atrakcyjnym formacie

W portfolio firmy Mondelez Polska znajdują się marki 3 Bit oraz Prince Polo. W br. rozszerzyliśmy portfolio, zarówno w segmencie wafli, jak i batonów. W kwietniu do sprzedaży trafiła edycja limitowana wafelka Prince Polo kokosowego w mlecznej czekoladzie. Tym samym po raz pierwszy wprowadziliśmy do sprzedaży limitowaną edycję wafelków Prince Polo w najpopularniejszej dla marki gramaturze XXL. Naszą najnowszą propozycją są Prince Polo Mini w opakowaniu 128 g, dostępne w regularnej ofercie od sierpnia br. Każde opakowanie zawiera 20 wafelków w najpopularniejszym wariancie Classic.





Konsumenci ciekawi nowości Mannera

Firma Manner jest obecna w Polsce zaledwie od roku, ale już widzimy preferencje tutejszych konsumentów. Cenione są głównie klasyczne smaki, choć odbiorcy z zainteresowaniem przyjmują nowości. Ostatnio do oferty trafiły wafelki Manner Picknick o smaku orzechowym i karmelowym a także przełożone mlecznym kremem wafelki Picknick Black & White z dodatkiem wysokogatunkowego ciemnego kakao. Obecnie trwa druga edycja trasy promocyjnej Manner Trailer Tour, która prowadzi przez kilka krajów, także przez Polskę. W pierwszej połowie września Manner Koneser odwiedza sześć największych polskich miast. Promocje odbywają się przed galeriami handlowymi oraz w pobliżu dużych sklepów. Akcja wsparta jest reklamą radiową oraz konkursem konsumenckim. Oferta firmy Manner obejmuje też wielopaki. Przykładem Manner Pausenschnitte a także wafelki Napoli.




Polacy częściej wybierają słodycze z nadzieniem

Rynek cały czas się zmienia, gusta konsumentów także. Naszym zadaniem jest odpowiadać na te potrzeby, śledzić trendy i proponować takie produkty, wobec których klienci nie przejdą obojętnie. Stąd pomysł na Maćka XXL o smaku truskawkowym, który jest połączeniem mlecznej czekolady oraz truskawkowego nadzienia.







Rynek potrzebuje słodyczy o mniejszej gramaturze

Uniconf to znaczący producent słodyczy w Europie. Stoi za nami holendersko­‑rosyjski kapitał. Rocznie sprzedajemy 360 000 ton produktów, a globalne portfolio firmy liczy ponad 500 indeksów. W Polsce jesteśmy obecni od dwóch lat, oferując przede wszystkim praliny, wafle, batony i cukierki w unikalnym formacie – każdy produkt w pudełku jednostkowym jest osobno pakowany, co wyróżnia nasze marki na tle konkurencji. Jako pierwsze wprowadziliśmy na polski rynek produkty z linii Art Passion, Korovka, Bon Roll i Bon Bon. Wyłącznym dystrybutorem tych wyrobów jest firma Pylkow, będąca członkiem Grupy PSH Unia. Budowę dystrybucji rozpoczęliśmy od współpracy z lokalnymi sieciami handlowymi, takimi jak Lewiatan, Groszek, ABO, Witaj, lokalnymi oddziałami PSS itd. Kooperujemy z silnymi lokalnymi dystrybutorami z branży spożywczej w poszczególnych regionach kraju oraz z graczami z rynku C&C, takimi jak Tradis, a od września także z Makro. Nasze produkty można znaleźć na półkach najlepszych 29 lokalizacji hipermarketów Carrefour.
Z produktów wartych uwagi wyróżniają się przede wszystkim unikatowe chałwowe cukierki Bon Roll. Ofertę poszerzamy stopniowo. Do końca br. wprowadzimy tabliczki ciemnej czekolady – Darx w trzech smakach oraz praliny Art Passion w impulsowych opakowaniach 42 g. Ta druga propozycja będzie ciekawym uzupełnieniem ekspozycji w strefie kasy, z uwagi na fakt, że na polskim rynku brakuje pralin w małym formacie. Tej jesieni planujemy reklamę radiową – przekaz będzie agresywny, utrzymany w tabloidowym stylu, bo tylko w niestandardowy sposób można dziś skutecznie dotrzeć do konsumentów.







(oprac. ATE)

Tekst powstał na bazie informacji udostępnionych przez firmę Mars Polska

* wszystkie kolejne dane za Nielsenem

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • grub4s z osp 14.03.2019

    Po większości tych batonów niestety mnie ząbki bolą. szkoda. koniec, trzeba się odchudzać.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.