08.03.2017/14:30

Żywność w 2017 roku: zdrowa i godna zaufania

Moda na tradycyjne produkty w nowoczesnej formie, poszukiwanie żywności o działaniu odstresowującym, coraz bardziej rozważna konsumpcja – takie trendy będą kształtować rynek spożywczy w 2017 roku.

Sześć globalnych trendów w kategorii żywności i napojów ogłosiła agencja badawcza Mintel. Zdaniem jej analityków bieżący rok przejdzie do historii żywienia człowieka jako rok ekstremalny, ponieważ z jednej strony upłynie pod znakiem powrotu do pradawnych składników, przepisów, sposobów wytwarzania, a z drugiej rozwój branży będzie kształtowany przez dostęp do najnowszych technologii, dzięki którym owa tradycyjna żywność będzie smaczniejsza i bardziej wartościowa.

Wiara w tradycję i potęga roślin

Konsumenci wierzą dziś w żywność tradycyjną, taką, którą znają. Nie oczekują rewolucji na talerzu, wolą sprawdzone rozwiązania. Innowacje? Tak, ale te, które są nową formą czegoś znanego, np. kawa parzona na zimno.

Fenomenem ostatnich miesięcy są produkty oparte na składnikach pochodzenia roślinnego. Zapotrzebowanie na nie rośnie, bo przybywa osób, które chcą się odżywiać w sposób możliwie naturalny i prosty. Dotyczy to już nie tylko wegetarian i wegan – ludzie, którzy nie stosują diet wykluczających najwyraźniej szukają sposobów, by odpocząć od żywności wysoko przetworzonej. Zdaniem analityków Mintela, w odpowiedzi na ten trend handel powinien poszerzyć ofertę o produkty pakowane do domowego przygotowania, w skład których wchodzą takie składniki, jak owoce, warzywa, orzechy, ziarna, nasiona, rośliny. Nowoczesne technologie przyjdą z pomocą producentom wegetariańskich i wegańskich serów, mleka, jogurtów czy majonezu.

Odpowiedzialna konsumpcja

Kolejnym trendem, który handel powinien wziąć po uwagę, jest wzrost świadomości konsumentów w zakresie przeciwdziałania marnotrawieniu żywności. W 2017 roku – piszą analitycy Mintela – produkty mniej atrakcyjne wizualnie, np. mniej dorodne warzywa i owoce – będą coraz częściej postrzegane jako równie dobre, co ich nieskazitelne odpowiedniki (więcej o takiej inicjatywie, prowadzonej przez Tesco, piszemy na stronie XXX). W społeczeństwach będzie też narastać potrzeba takiego przygotowywania potraw, by ograniczyć straty. Ludzie będą np. robić domowe batony na bazie „brzydkich” owoców czy kręcić majonez, wykorzystując zalewę z konserwowej cieciorki.

Wolno, ale szybko

Choć opisane wyżej tendencje wpisują się bardziej w rytm życia „slow” (czyli niespiesznego), to dla konsumenta a.d. 2017 na wagę złota jest czas. Dlatego na opakowaniach produktów coraz częściej zamieszczane będą informacje dotyczące tego, jak długo potrwa przygotowanie potrawy, a nawet przewidywanego czasu konsumpcji…

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.