REKLAMAATLANTA POLAND - BAKAL - ŚWIĘTA - BANER GŁÓWNY (GRUDZIEŃ 2019)
Elisio Alexandre Soares dos Santos

Elisio Alexandre Soares dos Santos (Źródło: Jeronimo Martins)

16 sierpnia zmarł po ciężkiej chorobie Alexandre Soares dos Santos. Prezentujemy sylwetkę portugalskiego biznesmena, twórcy potęgi Jerónimo Martins i sieci dyskontów spożywczych Biedronka.

REKLAMAStoisko mięsne - belka w artykuła (14.11.-31.12.2019)

Elisio Alexandre Soares dos Santos urodził się 23 września 1934 r. w miejscowości Oporto, na północy Portugalii. Po ukończeniu Colégio Almeida Garrett w Porto, studiował prawo na Uniwersytecie Lizbońskim, jednak przerwał edukację. Karierę zawodową rozpoczął w 1955 r., zatrudniając się w międzynarodowym koncernie Unilever. Pracował dla tej firmy m.in. w Irlandii, Niemczech i Brazylii – gdzie w 1968 r. objął stanowisko dyrektora marketingu brazylijskiego oddziału Unilevera. Dalsze jego losy biznesowe związane są z Jerónimo Martins.

Korzenie firmy sięgają 1792 r. Przez lata był to sklep, założony przez Jerónimo Martinsa w Lizbonie. Sklep szybko zdobył popularność wśród mieszkańców miasta, zyskując miano najlepszego miejsca zakupów w stolicy Portugalii. Obsługiwał m.in. dwór królewski oraz liczne ambasady.

Rodzina dos Santos przejęła interes w 1921 r. Francisco Manuel dos Santos ze wspólnikiem kupili go za milion eskudów. Przez kilka lat prowadzili restrukturyzację firmy i tchnęli w nią nowe życie. W 1938 r. rządy w firmie przejął przejął zięć Francisco Manuela – Elisio Alexandre dos Santos – który przekształcił mały biznes w nowoczesne przedsiębiorstwo, m.in. inwestując we własne zakłady produkcyjne.

W 1949 r. Jerónimo Martins nawiązuje strategiczną współpracę z koncernem Unilever, która trwa do dziś.

Po śmierci w 1968 r. Elisio Alexandre dos Santosa jego syn – Alexandre Soares dos Santos – zrezygnował z kariery w Unileverze, wrócił do Portugalii i został szefem rady dyrektorów Grupy JM. Opracował wówczas strategię dywersyfikacji i wprowadził spółkę na drogę szybkiego rozwoju, a także rozpoczął jej ekspansję międzynarodową.

Grupa wyszła obronną ręką z ekonomicznych zawirowań, związanych z Rewolucją Goździków, na skutek której w 1974 r. Portugalia wkroczyła na drogę demokracji. Alexandre Soares dos Santos konsekwentnie rozwijał biznes. W 1978 r. podjął strategiczną, bodaj najważniejszą w historii firmy decyzję o budowie nowoczesnej sieci spożywczej Pingo Doce. Pierwszy market otworzył podwoje w 1980 r. Dwa lata później JM podpisało umowę o partnerstwie strategicznym z najmocniejszą belgijską siecią Delhaize, dzięki czemu Pingo Doce umocniło swoje kompetencje w zakresie świeżej żywności. W 1992 r., w dwusetną rocznicę istnienia, spółka podpisała podobną umowę o współpracy z holenderskim Aholdem.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony