REKLAMAPRIM (KABANOS) - Baner Główny (03-16 kwietnia 2020)
Dział z alkoholem w sklepie Intermarche

Dział z alkoholem w sklepie Intermarche (materiały prasowe)

Najnowszy raport GUS „Polska w liczbach 2016” wskazuje, że konsumenci mają powody do zadowolenia. Sieci handlowe też, ale trochę mniej.

REKLAMA

Analiza danych z najnowszego raportu GUS prowadzi do ciekawych wniosków. Co prawda utrzymywała się deflacja, która przez ludzi handlu uważana jest za poważny problem, ale z kolei konsumentów może ona cieszyć. I najwyraźniej tak jest, ponieważ wydatki konsumpcyjne rosły. Rosły też zarówno wynagrodzenia i świadczenia społeczne, jak i dochody gospodarstw domowych w przeliczeniu na 1 osobę. Handel odnotował wzrost sprzedaży detalicznej, liczonej w cenach stałych. Skoro jest tak dobrze, to dlaczego przedsiębiorcy narzekają? Czy potwierdza się znana teza, że statystyka to najbardziej wysublimowana forma kłamstwa? Przyjrzyjmy się najważniejszym liczbom.

Wynagrodzenia i świadczenia społeczne

W 2015 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie ogółem brutto wyniosło 3889,78 zł, wobec 3777,10 zł w roku ubiegłym. Oznacza to wzrost nominalny o 3,2 proc., a po uwzględnieniu deflacji – wzrost realny o 4,2 proc. W tym samym okresie miesięczne emerytury i renty brutto także rosły. W systemie ZUS było to 2049, 26 zł wobec 1991,26 zł (dynamika realna 103,5 proc.), a w KRUS 1179,63 zł wobec 1144,73 zł (dynamika realna 103,6 proc.).

Gospodarstwa domowe

W 2015 r. przeciętny miesięczny dochód na 1 osobę w gospodarstwie domowym wyniósł 1386,16 zł, wobec 1340,44 zł w roku poprzednim. W przypadku dochodów do dyspozycji było to odpowiednio 1337,87 zł i 1293,32 zł. Zróżnicowanie dochodów na 1 osobę w gospodarstwie domowym mierzone współczynnikiem Giniego było mniejsze niż w latach poprzednich. Dynamika realnych dochodów na 1 osobę przekroczyła 104 proc.

W tym samym okresie dynamika realnych wydatków na 1 osobę w gospodarstwie domowym sięgnęła nieco ponad 102 proc. W strukturze miesięcznych wydatków znaczącą pozycją są artykuły FMCG. Przoduje żywność i napoje bezalkoholowe (24,0 proc.) oraz napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe (16,2 proc.).

W przypadku żywności, gospodarstwa domowe w 2015 r. mniej niż w poprzednich latach spożywały m.in. pieczywa i produktów zbożowych (6,06 kg wobec 6,26 kg), mięsa (5,27 kg wobec 5,29 kg), czy olejów i tłuszczów (1,15 kg wobec 1,21 kg). Większe było natomiast spożycie wody butelkowanej (4,57 l wobec 4,17 l) i nabiału (0,83 kg wobec 0,82 kg). Nie zmieniło się spożycie m.in. ryb i owoców morza (0,33 kg) oraz owoców (3,59 kg).

Ceny towarów i usług

Dynamika cen towarów i usług była w ubiegłym roku ujemna i wyniosła ogółem 98,8 proc. Dla towarów i usług konsumpcyjnych wyniosła ona łącznie łącznie 99,1 proc., w tym dla towarów zaledwie 98,2 proc. Wskaźnik dla żywności i napojów bezalkoholowych to 98,3 proc. Zdrożały za to napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – dynamika 101,2 proc.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMARetail FMCG Congress - Half Page - marzec-kwiecień 2020
do góry strony