8 grudnia 2019
Grupa Tesco PLC potwierdziło, że "w następstwie zainteresowania (potencjalnych inwestorów - red.) firma rozpoczęła przegląd opcji strategicznych dla swoich...
7 grudnia 2019
Aż 72 proc. Polaków deklaruje spożywanie suplementów diety, a jeszcze więcej, bo 86 proc. uważa, że konsumowanie tych produktów jest korzystne. Co drugi Polak...
6 grudnia 2019
Spar Group w swoim pierwszym sklepie w Polsce, czyli Eurosparze w warszawskim centrum handlowym Blue City, zaprezentowało koncept kawiarni Bean Tree Cafe. To dopiero zalążek tego,...
5 grudnia 2019
4 grudnia 2019
24 listopada 2019
Choć do Black Friday został jeszcze prawie tydzień już teraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta pokazuje, że tego dnia na konsumentów może czekać wiele przykrych...
21 listopada 2019
20 listopada 2019
19 listopada 2019
Co trzeci przedsiębiorca, prowadzący sprzedaż detaliczną, zainstalował terminal płatniczy w ramach programu Polska Bezgotówkowa. Wciąż jednak są miejsca, gdzie można...
2 grudnia 2019
28 listopada 2019
Tesco realizuje strategię 4R, w ramach której eliminuje opakowania z tworzyw nie nadających się do recyklingu. Sieć walczy także ze zbyt dużymi opakowaniami.
3 grudnia 2019
W tym tygodniu Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Propozycja nowych przepisów przedłożona została przez...
międzynarodowe sieci handlowe
krajowe sieci handlowe
hurtownie spożywcze i dystrybucja FMCG
25 czerwca 2013, 23:24
Administrator
ZA Z hipermarketami rzeczywiście nie jest najlepiej, na co wyraźnie wskazuje ostatnia kampania Tesco „Ciach”. To typowo wizerunkowe działanie pokazuje zdesperowanie wielkich sklepów, które coraz częściej przegrywają konkurencję z innymi formatami handlowymi. Jak widać, tonący brzytwy się chwyta. Zajmuję się cenami od lat i mogę powiedzieć, że Polacy zrobili się uczuleni na superoferty i wiedzą już, że nie ma nic za darmo – jak coś potaniało, to na pewno kosztem czegoś innego, co podrożało. Kampania „Ciach” może okazać się dla brytyjskiej sieci przysłowiowym strzałem w kolano, bo nie dość że nie pomaga budować lojalności klientów, to jeszcze dodatkowo wiąże się z ogromnymi kosztami. Sama komunikacja akcji we wszystkich mediach pochłonęła grube miliony, a obniżając marże na kilka tysięcy produktów, Tesco naraziło się na kolejne wydatki. Podam przykład. Jeśli sieć pracująca na 10‑proc. marży zaproponuje klientom jedynie 6 proc. obniżki, aby wyjść na swoje musi sprzedać dwa i pół razy więcej towaru. A im większe obniżka, tym więcej trzeba sprzedać. Dlatego, jak pokazuje praktyka, często o wiele skuteczniejsza jest strategia „Everyday low price”, czyli codziennych, niskich cen. Hipermarkety notują tak wyraźne spadki, bo dziś nikt już nie wierzy, że to tanie sklepy. Poza tym czasy rozpasanej konsumpcji się skończyły. Polacy kupują coraz bardziej racjonalnie, tzw. „smart shopping” (rozsądne zakupy – red.) stały się faktem. Forma robienia wielkich zakupów raz na dwa tygodnie po prostu się nie sprawdza. Co z tego, że pojadę do sklepu raz i mam spokój na dłużej, jeśli część jedzenia wyrzucę, bo nie zdążę wszystkiego zjeść? Minęły czasy zakupów na zapas. Poza tym Polacy mają dosyć kupowania, „bo jest okazja”. Szczególnie w przypadku produktów spożywczych, których czas przydatności jest ograniczony. Nie twierdzę jednak autorytarnie, że nadciąga koniec ery hipermarketów, które wkrótce zaczną znikać z rynku. Na razie wielkie sieci, zamiast o kolejnych otwarciach, myślą o poprawie kondycji już posiadanych placówek. Ten format potrzebuje przemyślanych zmian i konkretnych działań, ale raczej bardziej przemyślanych niż te zaproponowane przez Tesco. PRZECIW Patrząc na wyniki E.Leclerca, zdecydowanie nie zgodzę się z tym twierdzeniem. Faktycznie, pierwszy kwartał br. był słabszy, drugi też nie wydaje się za dobry, ale wciąż jako sieć jesteśmy na plusie. Pojedyncze hipermarkety notują spadki, jednak wynika to najczęściej z ich lokalizacji i faktu, że obok ruszyła konkurencyjna placówka. Nie uważam, by największe sklepy miały zniknąć z rynku. W tym roku E.Leclerc otworzy kolejny, a w przyszłym następny. Nie można też powiedzieć, że formuła tych placówek się wyczerpuje. Obecną sytuację, czyli spadek udziałów hipermarketów w ogólnej sprzedaży FMCG, porównuję z giełdową korektą, osiąganiem realnej wartości akcji, których cena była zawyżona. W latach 90. minionego wieku mieliśmy wysyp hipermarketów. Wielkie sklepy uzyskiwały rewelacyjne wyniki, a nadzieje kolejnych operatorów wchodzących do Polski były bardzo duże. Dziś części z tych sieci już nie ma, bo okazało się, że sam szeroki wybór produktów to zbyt mało, by przyciągnąć klientów. Potrzeba jeszcze ciężkiej pracy i odpowiedniego zarządzania cenami. Koncept hipermarketów musi ewoluować, a podstawą jest odpowiednia komunikacja cenowa i przekonanie kupujących, że faktycznie w hipermarkecie towary są najtańsze. Wszyscy dookoła słyszą o kryzysie, więc patrzą dokładnie na końcowy rachunek przy kasie. A ten w dużych sklepach bywa większy, bo kupujemy tam więcej niż w małych placówkach – stąd bierze się przekonanie, że te drugie są tańsze. O tym, że cena jest dla hipermarketów najważniejsza, mogliśmy się przekonać ostatnio, gdy jedna z międzynarodowych sieci, nie słynąca dotąd ze zbyt atrakcyjnych cen, zorganizowała dużą kampanię reklamową. Według mnie wspomniany ruch wynikał z zaniedbania w stosowaniu niskich cen na co dzień i konieczności naprawienia tego stanu rzeczy. W E.Leclercu nie potrzebujemy podobnych akcji, bo cały czas dbamy, by indeks cen na wszystkie artykuły był o 2,5 proc. niższy od średniej rynkowej. Wracając do ewolucji hipermarketów, cały handel musi sprostać kolejnemu wyzwaniu, jakim jest rosnąca sprzedaż przez Internet. Ważne będzie też poprawienie obsługi klienta – ludzie chętnie przyjdą do sklepów, jeśli będą mieć przyjemność z robienia zakupów. Wiadomości Handlowe, Nr 6-7 (126) Czerwiec - Lipiec 2013
Poleć innym
Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zdjęć: 9
zdjęć: 79
29 listopada 2019
zdjęć: 6
zdjęć: 112
26 listopada 2019
22 października 2019
28 września 2019
19 września 2019
Na portalu wiadomoscihandlowe.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.