REKLAMAHELIO - Baner Główny - MASY (14-20.10.2019)
Ślady śliny, śluzu, moczu, fekaliów, krwi i soków z surowego mięsa a także wirusy salmonelli oraz E. Coli znaleźli amerykańscy naukowcy na sklepowych wózkach największych sieci detalicznych w Stanach Zjednoczonych. U nas za brudne wózki inspektorzy sanitarni mogą nałożyć mandat do 1000 zł.
REKLAMA

Choć trudno w to uwierzyć, rączka sklepowego wózka jest siedliskiem szerszej palety bakterii niż publiczna toaleta. – Niestety, niektórzy detaliści traktują mycie wózków jako zło konieczne i czyszczą je od święta. Sklepy powinny dbać o to wyposażenie i mieć dokumenty potwierdzające, że wywiązują się ze swojego obowiązku. A bywa, że są stosowne dokumenty dla sanepidu, a wózki stoją brudne – opisuje Przemysław Stęślik, koordynator ds. rozwoju serwisu w firmie Wanzl.

Wózek ma być czysty

– Świat nie jest sterylny, a w miejscach, w których znajduje się wielu ludzi, jest też dużo bakterii. Dlatego podmiot wprowadzający żywność do obrotu powinien dbać o nią na wszystkich etapach, zapewniając czystość od dostawy towaru do sklepu, aż do jego zapakowania do torby klienta – mówi Jan Bondar, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Sanitarnego (GIS). Przyznaje jednak, że nie ma specjalnych regulacji dotyczących wózków sklepowych oraz tego, jak często i w jaki sposób powinno się o nie dbać. – Muszą być czyste, czyli umyte raz na jakiś czas. Sklep jednak sam ustala częstotliwość, z jaką będzie to robił – dodaje rzecznik GIS. Inspektorzy sanitarni, przeprowadzając kompleksowe kontrole w sklepach, sprawdzają również stan czystości wózków. – Choć brudny wózek nie jest zagrożeniem dla życia klienta, inspektor może ukarać placówkę mandatem do 1000 zł – opisuje Bondar.

Sieci mają już procedury

– Właściciele sklepów nie mają świadomości, że wózki, które nie są myte, stanowią zagrożenie zdrowotne, zarówno dla klientów, jak i dla pracowników. Brudny wózek to idealne środowisko dla rozwoju nawet miliona zarazków. Regularne czyszczenie może zredukować ich liczbę do niecałych 10 000 – mówi Stęślik. I dodaje: – Lepiący się od brudu wózek potrafi odstraszyć klienta i jest kiepską wizytówką sklepu.

Sytuacja powoli się poprawia – duże sieci wdrożyły już odpowiednie standardy postępowania. – W każdym sklepie sprawdzaniem sprawności i czystości wózków zajmuje się kierownik działu kas lub inna wyznaczona osoba, zobowiązana do codziennej kontroli. Zgodnie z wewnętrznymi procedurami wszystkie kosze i wózki podlegają myciu kilka razy w miesiącu. Procedura określa m.in. osoby odpowiedzialne za nadzór nad myciem, rodzaje środków czyszczących, częstotliwość a także sposoby mycia i dezynfekcji – opisuje Maria Cieślikowska z biura prasowego Carrefour Polska. W sieci Chata Polska mycie wózków odbywa się w specjalnie wydzielonych do tego celu pomieszczeniach. Podobne jest w sklepach Topaz. – Gruntowną konserwację wózków wykonuje zewnętrzna firma, średnio raz na kwartał. Bieżącym, regularnym czyszczeniem zajmuje się zaś personel sklepów, w specjalnie przeznaczonych do tego pomieszczeniach – relacjonuje Anna Andraka, PR manager sieci Topaz.

Umyć można nawet na parkingu

Bywa jednak, że wózki są myte tym samym płynem co podłogi lub ochlapywane wodą, co w zasadzie nie daje nic. – Trwałe pozbycie się zanieczyszczeń oraz bakterii i zarazków wymaga użycia myjki ciśnieniowej. Wyjątkowo odporne zabrudzenia usuwa się za pomocą szczotki – informuje Przemysław Stęślik. Firma Wanzl ma ekipy serwisantów zajmujące się czyszczeniem wózków. – Mycie odbywa się wyłącznie przy użyciu specjalnego, biodegradowalnego preparatu SWIP – dodaje nasz rozmówca z firmy Wanzl. Procedura mycia wózków przez producenta zawsze wygląda tak samo – najpierw pianą z preparatem spryskuje się je w grupach po 20­‑30 sztuk, a następnie każdy jest odczepiany i myjką pod ciśnieniem czyści się dokładnie całą powierzchnię. – Specjalistyczny płyn do czyszczenia wózków SWIP to jedyny taki środek na rynku, a do tego jest bezpieczny dla środowiska. Można nim myć wózki nawet na parkingu i spłukiwać środek do kanalizacji deszczowej – kończy reprezentant Wanzla.
Sebastian Szczepaniak


Wiadomości Handlowe, Nr 11-12 (130) Listopad - Grudzień 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 10

  • 6
    BARDZO PRZYDATNY
  • 2
    PRZYDATNY
  • 2
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony